این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
، جلد ۵۷، شماره ۲، صفحات ۷۲-۷۸
عنوان فارسی
ارزیابی بخش های آموزشی بالینی بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی در تهران
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش، طراحی الگوی ارزیابی بخشهای آموزشی بالینی، با توجه به ماهیت خاص رشته های تخصصی و فوق تخصصی به منظور بهبود شرایط لازم، جهت پرورش مهارتهای علمی و عملی، قضاوت بالینی و ارتقای کیفیت آموزش پزشکی در بیمارستانهای آموزشی است. برای انجام این پژوهش یک الگوی اعتبارسنجی طراحی شد. این الگو یکی از روشهایی است که می تواند در شناسایی نقاط قوت و ضعف بخشهای آموزشی بالینی بیمارستانهای دانشگاهی موثر باشد. گامهایی که در کاربرد این الگو برداشته شد به شرح زیر می باشد: 1) بیان عوامل و اجزای تشکیل دهنده نظام مورد ارزشیابی. 2) تعیین استاندارد برای هریک از اجزا. 3) گردآوری داده های مورد نیاز درباره عوامل و اجزا. 4) تعیین اهمیت هریک از عوامل و اجزای نظام مورد ارزشیابی. 5) تحلیل داده های گردآوری شده، تلفیق آنها و رتبه بندی نظام مورد ارزشیابی بیمارستانهای فوق با مقایسه رتبه بندی سه درجه ای (قوی، رضایت بخش، غیر رضایت بخش). نتایج بدست آمده نشان می دهد که کیفیت و وضع موجود بیمارستانهای مورد مطالعه با استانداردهای تدوین شده در سطح رضایت بخش است. اما به منظور دستیابی به «درجه قوی» باید تلاش بیشتری انجام پذیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش بالینی، Accreditation، ارزیابی
عنوان انگلیسی
Evaluation of clinical education departments of Tehran hospitals
چکیده انگلیسی مقاله
The present research evaluated the teaching of treatment hospitals of medical sciences universities in Tehran. The aim of research was a clinical diagnosis on particular nature of medical specialty, sub specialty fields promoting the quality of medical education and offering special services in teaching hospitals in comparison with standard measurements. An effective method in recognizing the strong and weak points of teaching and treatment services in teaching hospitals is choosing the Accreditation Model, that played a great role in this research. The steps to perform the model are as follows: 1) At the beginning, the medical education system criteria was mentioned according to model consisting of five parts: input-process-intermediate output-final input and outcome. The evaluation factors are: 1- Managing, treatment, teaching and research sections. 2- The theoretical, practical and experties of the faculty members. 3- The educational progress of assistants. 4- Resources, facilities, equipment and financial services in teaching of treatment center. 5- The ability to carryout teaching of treatment and clinical projects. 6- Patient satisfaction. 2) To determine if the variables are standard, the national and international documents (teaching standards of Cebec, Canada) were studied to compare the standards to the medical education system in medical hospitals. The viewpoints of board of directors in teaching hospitals were gathered. At last, the final model was devised according to the viewpoints and the final standard confirmed, 96.7% positive votes. 3) To determine the percentage role of evaluation factors, called the basis the investigation forms were filled by the managers of the hospitals according to interview and Delphi technique. The importance of each basis was investigated and confirmed in two stages in teaching hospitals in Tehran and all over Iran, according to the information. 4) According to the standards, many questions were constructed. The board of directors in teaching of treatment sections in every selected hospital determined the rank of each criteria on the hospital where they worked. After gathering the data by the investigator and determining the grades, the following linear-formula will be applied and the criteria to judge a teaching hospital on its credibility will be available. Y=a1x1+a2x2+... akxk. 5) Based on the data collected and the application of the linear formula, the hospitals in the study proved to comply with the accreditation standards. They were rated as satisfactory.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Clinical education,Accreditation model
نویسندگان مقاله
فرشته فرزیان پور | f farzianpoor
عباس بازرگان | a bazargan
نشانی اینترنتی
http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-1477&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات