این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 1 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۷۱-۱۸۹
عنوان فارسی
بررسی تأثیر سندروم درماندگی آموختهشده بر سکونزدگی مسیر شغلی؛ تبیین نقش میانجی فرسودگی هیجانی منابع انسانی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سندروم درماندگی آموختهشده بر سکونزدگی مسیر شغلی با نقش میانجی فرسودگی هیجانی منابع انسانی انجام شد. این پژوهش کاربردی، از نوع توصیفیـ همبستگی، و از حیث فلسفه یک تحقیق قیاسی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان سازمانهای دولتی استان لرستان تشکیل دادند که با توجه به اینکه حجم جامعه آماری در این تحقیق محدود و مشخص بود از فرمول محاسبه نمونه کوکران نسبت به تعیین حجم نمونه استفاده شد و بر اساس آن حجم نمونه در سطح اطمینان 95/0 برابر 384 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه استاندارد بود؛ برای سنجش متغیر درماندگی آموختهشده از مدل سلیگمن (1975)، برای سکونزدگی مسیر شغلی از مدل باردویک (1986)، و برای فرسودگی هیجانی از مدل مسلش و جکسون (1981) استفاده شد. جهت سنجش روایی و پایایی ابزار از سه نوع روایی ابزار تحت عنوان روایی محتوایی و روایی همگرا و روایی واگرا و جهت سنجش پایایی پرسشنامه از دو معیار آلفای کرونباخ و ضریب پایایی مرکب استفاده شد. برای بررسی آزمون فرضیههای تحقیق از نرمافزارهای spss و smart pls2 بهره گرفته شد. نتایج نشان داد سندروم درماندگی آموختهشده هم به طور مستقیم هم از طریق افزایش فرسودگی هیجانی در سازمان موجب سکونزدگی مسیر شغلی میشود. بنابراین، کارکنان سازمانهای دولتی زمانی که در تله ذهنی و طرحواره درماندگی آموختهشده گرفتار آیند، به دلیل افت انگیزشی و فرسودگی هیجانی و عاطفی، از تلاش در جهت عملکرد بهتر خودداری میکنند و بر این اساس دچار سکونزدگی مسیر شغلی میشوند. با توجه به اهمیت موضوع و تأثیرات منفی آن، ضرورت توجه به سندروم درماندگی آموختهشده و علل آن، که موجب فرسودگی هیجانی و سکونزدگی مسیر شغلی در سازمانهای دولتی میشود، اجتناب ناپذیر است. از این رو، انجام دادن این پژوهش باعث میشود متخصصان مدیریت و توسعه منابع انسانی با دو علت مهم سکونزدگی شغلی کارکنان آشنا شوند و از پیامدهای منفی آن بکاهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سکونزدگی مسیر شغلی،سندروم درماندگی آموختهشده،فرسودگی هیجانی،
عنوان انگلیسی
The survey of the impact of learned helplessness syndrome on stagnation of the career path; Clarifying the mediating role of emotional burnout of human resources
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted with the aim of investigating the effect of learned helplessness syndrome on stagnation of the career path with the mediating role of emotional burnout of human resources. This applied research is descriptive survey and in terms of philosophy, it is a comparative research. The statistical population of the research was made up of the employees of the government organizations of Lorestan province, and considering that the size of the statistical population in this research was limited and specific, Cochran's sample calculation formula was used to determine the sample size, and based on that, the sample size was at a confidence level of 95. 0.0 equal to 384 people were determined and selected by available sampling method. The tool of data collection in this research was a standard questionnaire, and to measure its validity and reliability, three types of instrument validity were used: content validity, convergent validity, and divergent validity, and to determine the reliability of the questionnaire, two criteria, Cronbach's alpha and composite reliability coefficient, were used. .SPSS and smart pls2 software were used to test the research hypotheses. After analyzing the data, it was found that the learned helplessness syndrome causes stagnancy in the career path both directly and through the increase of emotional burnout in the organization. Therefore, as a general conclusion, it should be said that the employees of government organizations, when they get caught in the mental trap and the learned helplessness schema, they refrain from trying to perform better due to the lack of motivation and emotional and emotional burnout, and therefore they become stagnant. They become a career path.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سکونزدگی مسیر شغلی,سندروم درماندگی آموختهشده,فرسودگی هیجانی
نویسندگان مقاله
علی شریعت نژاد |
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
سمانه قهرمانی |
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_92286_c038c0e82925b1c977df47dc664c5831.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات