این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 3 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۰۷-۱۲۱
عنوان فارسی
شناسایی عوامل مؤثر بر رهبری فرهنگی در دانشگاهها (مورد مطالعه: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها)
چکیده فارسی مقاله
رهبری فرهنگی عمل رهبری در بخش فرهنگی است و در سالیان اخیر مورد توجه بخشها و صنایع فرهنگی بهویژه در کشور انگلستان قرار گرفته است. بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر رهبری فرهنگی در دانشگاهها بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق کیفی و اکتشافی، و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی است. جامعه آماری پژوهش همه خبرگان آشـنا بـه موضـوع پژوهش بودند، شامل مسئولان دفاتر و معاونان و مدیران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، که به روش قضاوتی و با معیار اشباع نظری دادهها بیست و یک نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بود. برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها از روش تحلیل مضـمون استفاده شد. پس از برگزاری مصاحبهها و مکتوب کردن گفتهها، چهارده مؤلفه در سه بعد اصلی شناسایی شد. عوامل فردی شامل مؤلفههای شایستگیهای شخصیتی، شایستگیهای اخلاقیـ رفتاری، شایستگیهای تخصصیـ مهارتی؛ عوامل سازمانی شامل ساختار تشکیلاتی مناسب، آموزشهای تخصصیـ مهارتی، ارزیابی و ارائه بازخورد، جذب نیروی انسانی توانمند، فرهنگ سازمانی مناسب، پشتیبانی ستادی و هماهنگی؛ و عوامل محیطی شامل عوامل سیاسیـ قانونی، عوامل فرهنگی اجتماعی، عوامل مالیـ اقتصادی، عوامل فناورانه استخراج شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رهبری،فرهنگ،رهبری فرهنگی،فرهنگ دانشگاهی،
عنوان انگلیسی
Identifying factors affecting cultural leadership in universities Subject of study: the representative body of the Supreme Leader in universities
چکیده انگلیسی مقاله
Cultural leadership refers to the practice of leading in the cultural sector and has gained significant attention in recent years, particularly in England. Therefore, the objective of this study is to identify the factors influencing cultural leadership in universities. The research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection. The statistical population of the study includes experts knowledgeable about the research topic, such as officials, deputies, and managers of the representative body of the Supreme Leader in universities. A judgmental sampling method was employed, and a total of twenty-one individuals were selected based on the criterion of theoretical data saturation. Semi-structured interviews were conducted as the research instrument, and content analysis was utilized to analyze the interview data. Through the interviews and data analysis, fourteen components were identified, categorized into three main dimensions. Individual factors encompass personality competencies, moral and behavioral competencies, and specialized skill competencies. Organizational factors involve appropriate organizational structure, specialized skill training, evaluation and feedback provision, recruitment of capable human resources, conducive organizational culture, headquarters support, and coordination. Environmental factors encompass legal and political factors, socio-cultural factors, financial-economic factors, and technological factors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رهبری,فرهنگ,رهبری فرهنگی,فرهنگ دانشگاهی
نویسندگان مقاله
محمد حسین امیدخدا |
گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
وجه الله قربانی زاده |
گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_92000_a3ed46ba27fa8784d02e100ca7eecf53.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات