مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۴۵، شماره ۱، صفحات ۵۱-۶۱

عنوان فارسی اثرات استفاده از معادلات تغییرتخلخل در عملکرد و تولید مواد آلاینده در مشعل‌های محیط متخلخل
چکیده فارسی مقاله در این مقاله نتایج حاصل از مدل‌سازی دو بعدی و متقارن محور احتراق پیش آمیخته‌ی متان- هوا با سینتیک چند مرحله‌ای در داخل محیط متخلخل با تغییر تخلخل ارائه شده است که در آن برای مشخص نمودن خصوصیات ترمو‌فیزیکی و ترموشیمیایی از برنامه کمکین2[i] و اطلاعات پایه آن استفاده شده است. معادلات پیوستگی، ناویر استوکس، معادلات انتقال حرارت فاز گاز و جامد و معادلات حاکم بر گونه‌های شیمیایی با استفاده از روش حجم محدود حل شده و برای ارتباط بین سرعت و فشار از الگوریتم سیمپل[ii] استفاده شده است. در این مقاله سعی بر آنست تا با اعمال پروفیل‌های تغییر تخلخل مختلف به جای تخلخل ثابت دو ناحیه‌ای، اثرات تغییر تخلخل در طول مشعل را مورد بررسی قرار دهیم. نتایج نشان می‌دهند که با اعمال تخلخل متغیر در طول مشعل می‌توان میزان دمای بیشینه را حدود 5/4% کاهش داد و به تبع آن میزان آلاینده‌های خروجی نظیر اکسیدهای نیتروژن[iii] نیز کاهش می‌یابد. در حالی که افت فشار در طول مشعل به میزان بسیار ناچیزی افزایش می‌یابد. همچنین اثرات سرعت ورودیو دمای دیواره بر روی مشعل‌های محیط متخلخل مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان داد با افزایش سرعت ورودی بیشینه دمای گاز کاهش پیدا می‌کند و به تبع آن میزان انتشار اکسیدهای نیتروژن کاهش می‌یابد همچنین با افزایش دمای دیواره، بیشینه دماافزایش پیدا می‌کند و این امر سبب افزایش اکسیدهای نیتروژن می‌گردد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effects of Using Porosity Profiles on Performance and Emission of Pollutants in the Porous Media Burners
چکیده انگلیسی مقاله In this paper, a two-dimensional axisymmetric model for premixed methane/air combustion in porous media has been developed. For this aim, a numerical model with chemkinII library is used along with its database. This code solves the continuity, navier stokes, the solid and gas energy and the chemical species transport equations using the finite volume method. The pressure and velocity have been coupled with the simple algorithm. In this paper, an attempt is made to apply the profile of porosity instead of constant porosity for two zones of the burner. The results showed that by applying the varying porosity along the burner, the peak temperature can be decreased by about 4.5%, and subsequently, the amount of exhaust pollutants such as NOx can also be decreased while increase in pressure loss along the burner is negligible. The effects of increasing the inlet velocity and the wall temperature are also investigated. The results showed that by increasing the inlet velocity, the peak temperature and the emission of NOx will be decreased and also by increasing wall temperature, the peak temperature and the emission of NOx will be increased.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ایمان محمدی |


سیامک حسین پور |



نشانی اینترنتی http://mej.aut.ac.ir/article_5_a6b6c58d2b16268c56ac91fc4289fd5d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-274222.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات