مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلد ۶۲، شماره ۱، صفحات ۸۰-۸۸

عنوان فارسی نگرش صاحبنظران دانشگاهی نسبت به نتایج ادغام آموزش پزشکی با عرصه های بهداشتی و درمانی سال ۱۳۸۱
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ادغام آموزش پزشکی از سال 1364 در وزارت بهداری سابق با هدف دستیابی به خودکفایی در زمینه آموزش پزشکی و برآورده نمودن نیازهای جامعه به خدمات بهداشتی و درمانی صورت گرفت که همواره با موافقین و مخالفینی مواجه بوده است. باتوجه به تشدید این نقطه نظرات متفاوت در سال 1381 در این مطالعه به ارزیابی نگرش صاحبنظران دانشگاهی در زمینه نکات مثبت و منفی ادغام آموزش پزشکی در بهداشت و درمان پرداخته ایم. مواد و روش ها: این مطالعه بطور مقطعی و با استفاده از پرسشنامه ای که سوالات آن در یک فرآیند کیفی طراحی و در 556 نفر از اعضای هیات علمی و مدیران ده دانشگاه علوم پزشکی که بطور تصادفی انتخاب شده بودند صورت گرفت. یافته ها: اکثریت افراد مورد بررسی ضمن موافقت با ارتباط بین ادغام و برخی دستاوردهای موجود مانند ایجاد نظام مراقبت و بهبود شاخص های بهداشتی، اعتقاد داشته اند که کیفیت آموزش پزشکی نسبت به قبل از ادغام افت کرده است. همچنین اکثریت افراد مورد مطالعه اظهار نموده اند که الحاق مجدد آموزش پزشکی به وزارت علوم موجب بروز مشکلات فراوان گردیده و وزارتخانه مذکور آمادگی الحاق مجدد را ندارد. لیکن علیرغم نظرات فوق 46% از افراد مورد بررسی معتقد به الحاق مجدد آموزش پزشکی به وزارت علوم بوده و 40.7% با این نظر مخالف و 13.3% بی نظر بوده اند. نتیجه گیری و توصیه ها: توافق نظر عمده ای بین صاحبنظران مورد مطالعه در رابطه با نتایج مثبت و منفی ادغام وجود ندارد. همچنین افت کیفیت آموزش پزشکی که به اعتقاد بسیاری در این دوره رخ داده است عمدتا بر اثر عوامل دیگر بوده و ارتباطی با اصل ادغام نداشته است. لذا بنظر می رسد در ارزیابی نتایج مثبت و منفی ادغام توجه به عوامل دیگر و راهکارهای برخورد با این عوامل الزامی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Attitude Of Key Academic Persons About Integration Of Medical Education Into Health Services
چکیده انگلیسی مقاله Background: The idea of integration of medical education into health care system with the goal of comprehensive self sufficiency and complete response to public health needs were initiated in 1985. There were many prose and cones in this procedure which raised many controversies. The dilemma about strengths and weaknesses increased in 2002 during which Iran parliament tried to change the situation. In this study we tried to conclude and exit the dilemma. Materials and Methods: We studied the attitude of key academic person regarding the integration. In a cross-sectional study using a pretested questionnaire, we assessed the attitude of 556 academic staffs and managers from eight randomly selected medical universities. Results: Most of respondents agreed the positive out come of integration like establishment of disease surveillance and improving in health indicators, but they believed that the quality of medical education has decreased. Most of respondents suppose that dissociation of medical education may cause a lot of problems. Conclusion: There are a lot of controversies regarding the strengths and weaknesses of integration. External factors were causes of decreasing the quality of education so it is important to decide about the future by considering external factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Integration,Health care

نویسندگان مقاله محمدعلی عباسی مقدم | abbasi moghaddam m a


سیدمنصور رضوی | razavi s m


سیدمهدی نورایی | nooraei s m



نشانی اینترنتی http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-1147&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات