این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
، جلد ۶۳، شماره ۱، صفحات ۸۳-۸۸
عنوان فارسی
بررسی وجود رابطه میان بهره هوشی و تیپهای شخصیتی در میان دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: این موضوع که بعضی از تیپهای شخصیتی ممکن است در مقایسه با تیپهای دیگر از هوش نسبتاً بالائی برخوردار باشند از مدتها پیش به فکر روانشناسان خطور میکرد و حتی در اذهان عمومی نیز مطرح شدن این مسئله بعید بهنظر نمیرسد. آیزنگ روانشناس مشهور انگلیسی در توصیف خصوصیات روانی افراد درونگرا آنها را دارای هوش بالاتر نسبت به افراد برونگرا ذکر میکند. چیزی که در این بررسی مورد نظر ما است اینکه ببینیم اولاً آیا رابطهای میان بهره هوشی افراد و تیپهای شخصیتی آنان وجود دارد یا نه. ثانیاً میانگین بهره هوشی کدامیک از تیپهای شخصیتی بالاتر است و ثالثاً اینکه ارتباط میان بهره هوشی و تیپهای شخصیتی دانشجویان برحسب جنسیت آنان چگونه است؟ مواد و روشها: آزمودنیهای پژوهش متشکل از 297 نفر دانشجو بودند که بطور تصادفی از دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه تبریز انتخاب شدند. به هر یک از آزمودنیها هم تست هوشی ریون و هم تست شخصیتی آیزنگ داده شد و آزمودنیها، همزمان به هر دو تست پاسخ دادند. هر دو تست براساس نمرهگذاری استانداردی که معمول است ارزیابی شد و نتایج افراد در هر دو تست استخراج و سپس عملیات آماری کایاسکور و T-test بر روی انها انجام گرفت.یافته ها: در پژوهش حاضر رابطه معنا داری میان بهره هوشی و تیپهای شخصیتی آیزنگ (درونگرائی-برونگرائی، نوروز- ثبات هیجانی) در دانشجویان دختر و پسر یافت نشد. همچنین معلوم شد که دانشجویان برونگرا از نظر میانگین بهره هوشی تفاوت معنیداری با همدیگر ندارند. هرچند یافتههای از این دست به نظر جالب میرسند، نتیجه گیری و توصیه ها: اظهارنظر و قضاوت درباره خصوصیات روانی و رفتاری افراد مستلزم بررسیهای بیشتری است و اصولاً ما نمیتوانیم در همچون مواردی تنها به اجرای یک تست هوشی یا شخصیتی بسنده کنیم. لذا رسیدن به یک نتیجه قطعی به عنوان یک اصل علمی تنها در سایه پژوهشهای بیشتر و با اعمال کنترل و وقت بیشتر خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Study Of The Relation Between IQ And Personality Types Among Male And Female Students Of Tabriz
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Psychologists have been thinking that some personality types may have a higher IQ comparing with the other types, and this could be considered as a general belief. Eysenck, the eminent British psychologist, described the introverted people to have a higher. Intelligence comparing with the extroverted people. Materials and Methods: We maintain two objectives from this study. Firstly if there is a relation between the IQ and personality types or not and secondly the mean IQ of which group is higher and thirdly, what is the relation between sexes. Results: 297 students were selected randomly from Tabriz University and Tabriz Medical Sciences University. Every examination was given both Raven IQ test and Eysenck personality inventory and examination answered the both tests at the same time. Both tests were evaluated by the standard scoring system. The results of both tests were extracted then statistical evaluations ofx and t-test were done. No significant and meaningful relation was found between IQ and personality types pf Eysenck ( introversion- extroversion, neuroticism, emotion stability) among male and female students. Also introverted students and extroverted students did not have significant differences in the mean of IQ. Conclusion: Altogether these kinds of findings seem to be interesting, judging about psychological and behavioral characteristic of people needs more studies, and a single IQ or personality test is not sufficient. Therefore reaching an exact conclusion as a scientific fact will be possible by further researches.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
باقر وفایی | b vafaee
حسین داداش زاده | h dadashzadeh
محمود فرورشی | m farvareshi
نشانی اینترنتی
http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-1055&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات