تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۷۲، صفحات ۷۰-۸۵

عنوان فارسی اثربخشی آموزش والدگری به مادران دارای کودک با ناتوانی هوشی بر افزایش کارکردهای اجرایی (توجه، بازداری و حافظه فعال) و کاهش مشکلات رفتاری این کودکان
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: کودکان با کم توانی ذهنی در محیط مدرسه و خانه از سازگاری کمتری نسبت به کودکان عادی برخوردارند و مشکلات رفتاریشان در مقایسه با کودکان عادی بیشتر است. همچنین، این کودکان نقایصی در کارکردهای اجرایی از جمله توجه، بازداری و حافظه کاری دارند که بر عملکرد شناختی، رفتاری و تحصیلی شان اثر منفی گذاشته است. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، تأثیر آموزش والدگری به مادران دارای کودکان با کم توانی ذهنی بر افزایش کارکردهای اجرایی )توجه، بازداری و حافظه کاری( و کاهش مشکلات رفتاری این کودکان بود. روش: پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشیی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری مطالعه شامل مادران کودکان با کم توانی ذهنی مدارس استثنایی شهر شیراز در سال 1401 - 1400 بود. 20 نفر از مادران واجد شرایط با شیوه ی نمونه گیری هدفمند مشخص شدند. از مقیاس مشکلات رفتاری راتر ) 1967 ( و مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی جیویا و همکاران ) 2000 ( در این پژوهش به عنوان پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد و با استفاده از انتصاب تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه ) 15 نفر برای هر گروه( قرار گرفتند. گروه آزمایشی 11 جلسه آموزش والدگری را به صورت گروهی دریافت نمودند و گروه گواه، مداخله ای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss 21 استفاده شد و از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره برای تحلیل داده ها استفاده شد. مقادیر احتمال کمتر از 05 / 0 از نظر آماری معنادار در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش والدگری، توجه، بازداری و حافظه کاری این کودکان را افزایش داد p>0/001 ( (. همچنین، آموزش والدگری، مشکلات رفتاری و ابعاد پرخاشگری، افسردگی و اضطراب، ناسازگای اجتماعی، رفتارهای ضد اجتماعی و کمبود توجه کودکان با کم توانی ذهنی را کاهش داد ( 0/001 >p). نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که مشکلات رفتاری کودکان با کم توانی ذهنی در گروهی از مادران که آموزش والدگری را دریافت کرده بودند، در مقایسه با گروهی که هیچ آموزشی را دریافت نکرده بودند، کاهش یافته و کارکردهای اجرایی این دانش آموزان نیز بهبود یافته بود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آموزش والدگری، بازداری، توجه، حافظه کاری، کارکردهای اجرایی، کودکان با کم توانی ذهنی، مشکلات رفتاری

عنوان انگلیسی The effectiveness of parenting training for mothers with children with intellectual disability on Enhancement executive functions (attention, inhibition and active memory) and reducing behavioral problems of these children
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Objective: Students with intellectual disability have less adaptation in the school and home environment than normal students, and the behavioral problems of these students are more compared to normal students. Also, these students have defects in executive functions such as attention, inhibition, and active memory, which has a negative effect on their cognitive, behavioral, and academic performance. Therefore, the aim of the current research was the effect of parenting training for mothers with children with intellectual disabilities was on increasing executive functions (attention, inhibition and working memory) and reducing the behavioral problems of these children. method: The current research was conducted using a semi-experimental method with a pre-test and posttest with a control group. The statistical population of the study included mothers of children with intellectual disability in exceptional schools in Shiraz in 2021-2022. 20 qualified mothers were determined by the purposeful sampling method. Rutter's behavioral problems scale (1967) and Gioia et al.'s (2000) behavioral rating scale of executive functions were used as pre-test and post-test in this research, and using random assignment, they were divided into two experimental and control groups (15 people for each group). they got. The experimental group received 11 sessions of parenting training (attention, inhibition and active memory) as a group, and the control group did not receive any intervention. SPSS 21 software was used for data analysis and multivariate covariance analysis test was used for data analysis. Probability values less than 0.05 were considered statistically significant. Results: The results of this research showed that parenting training increased the attention, inhibition and active memory of these students (p< 0.001). Also, parenting training reduced behavioral problems and dimensions of aggression, depression and anxiety, social incompatibility, antisocial behaviors and lack of attention of children with intellectual disabilities (p< 0.001). Conclusion: The results of the research showed that the behavioral problems of children with intellectual disabilities in a group of mothers who received parenting training, compared to the group that did not receive any training, were reduced and the executive functions of these children were also improved.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Attention, behavioral problems, executive functions, inhibition, parenting training, students with intellectual disabilities, working memory

نویسندگان مقاله علی اکبر ارجمندنیا | aliakbar arjmandnia
University of Tehran.
دانشگاه تهران

شیرین مجاور | shirin mojaver
University of Tehran.
دانشگاه تهران

صدیقه رستمی | sedighe rostami
Allameh Tabatabaei University
دانشگاه علامه طباطبایی

محمود درستی | mahmoud dorosti
, Azad University of Urmia branch
دانشگاه آزاد ارومیه


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-554-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات