|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۷۲، صفحات ۴۴-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مشکلات خواندن در دانشآموزان آسیبدیده شنوایی: مروری نظا مدار بر مطالعات گذشته |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: این پژوهش با جمع آوری مطالعات در مورد ویژگی دانش آموزان آسیب دیده شنوایی دارای مشکلات خواندن انجام شد. روش: این پژوهش توصیفی تحلیلی و از نوع بنیادی است که به تحلیل کمی و کیفی پژوه شهای گذشته م یپردازد. با توجه به هدف پژوهش، از روش نظا مدار استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه پژوه شهای داخلی و خارجی بود که با استفاده از کلیدواژ ههای دان شآموزان آسی بدید ه شنوایی و مشکلات خواندن در پایگا ههای اطلاعاتی پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه مجلات تخصصی نور، گوگل، پایگاه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و بانک اطلاعات نشریات کشور ایران و در پایگا ههای اطلاعاتی خارجی مگیران، ساینس دایرکت، اسپرینگ، ایرانداک و گوگل اسکلر مورد جستجو قرار گرفت. با استفاده از روش نمون هگیری هدفمند، 72 پژوهش یافت شد که درنهایت 26 مقاله که منطبق با هدف پژوهش و ملا کهای انتخاب و یافت ههای پژوهش بودند، استخراج شدند که در این بین، 10 مقاله ) 38 درصد( به مقایسه درک خواندن در افراد ک مشنوا با افراد عادی، 5 مقاله ) 19 درصد( به بررسی سب بشناسی و میزان شیوع اختلال، 3 مقاله ) 11 درصد( به بررسی استفاده و عدم استفاده از وسایل کمک توا نبخشی و آموزشی در یادگیری خواندن دان شآموزان آسی بدیده شنوایی، 2 مقاله ) 7 درصد( به مقایسه درک و یادگیری خواندن دان شآموزان ک مشنوای تلفیقی و غیر تلفیقی، 6 مقاله ) 23 درصد( به بررسی تأثیر آموزش در درک خواندن دان شآموزان ک مشنوا در بازه زمانی سا لهای 2003 تا 2023 پرداخته بودند. در پژوهش حاضر و با مرور پژوه شهای منتشرشده در زمینه مشکلات خواندن در دان شآموزان آسی بدیده شنوایی ب هدنبال یافتن پاسخ به 5 پرسش اساسی بودیم. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که دانش آموزان آسیب دیده شنوایی در مهارت خواندن نقص چشمگیری دارند. افت شنوایی بر سطوح مختلف درک خواندن اثر منفی می گذارد و دانش آموزان آسیب دیده شنوایی در مقایسه با دانش آموزان شنوا واژه های کمتری نمی دانستند، بلکه درکاربست آنها در واژه ها در بافت جمله و در فهم جمله ضعیف تر بودند. آسیب شنوایی، مهارت یادگیری از جمله خواندن را تحت الشعاع قرار می دهد. به منظور کاهش در شکاف تحصیلی دانش آموزان کم شنوا، پیشنهاد می شود مداخلات زودهنگام و ارائه ی روش های بهبوددهنده در راستای تقویت خواندن انجام شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، دانش آموزان آسیب دیده شنوایی، دانش آموزان ناشنوا، مرور نظام دار، مشکلات خواندن |
|
عنوان انگلیسی |
The evaluation of reading problems in hearing impaired students: A systematic review of past studies |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background and Aim: The aim of this systematic review was to investigate the characteristics of deaf and hard of hearing students with reading difficulties. Methods: The research method was a systematic review of the statistical population including all internal and external researches that used the keywords of deaf and hard of hearing students and reading problems in the databases of the Comprehensive Humanities Portal, Information Center Database. University Jihad, Noor Specialized Journals Database, Google Scholar, Iran Information Science and Technology Research Institute Database and Iranian Publications Database and searched in foreign databases Magiran, science direct, springer, Iran doc and Google Scholar Using purposive sampling method, 72 researches were found and finally 26 articles were selected in accordance with the purpose of the research and the selection criteria and research findings. Out of 10 articles (38%) comparing reading comprehension in hearing-impaired people with normal people, 5 articles (19%) about the etiology and prevalence of the disorder, 3 articles (11%) about the use and non-use of rehabilitation and educational aids in Learning to read by hearingimpaired students, 2 articles (7 percent) comparing the integrated and non-integrated hearing-impaired students' reading comprehension and learning, 6 articles (23 percent) examining the effect of education on the reading comprehension of hearing-impaired students The hearing was paid. They were examined in the period of 2003 to 2023, and in this article, we will seek answers to five questions by reviewing the published research in the field of reading problems in hearing-impaired students. Conclusion: The results showed that deaf students have significant reading gaps. Hearing loss affects a variety of levels of reading comprehension. Students who are hard of hearing know no less than students who are hard of hearing. On the contrary, they use fewer words in the context of a sentence. Auditory damage eclipses learning skills, including reading. To reduce the education gap for hard-of-hearing students, early interventions and improvement methods should be implemented to strengthen reading. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Deaf students, hearing impaired students, reading problems, systematic review |
|
نویسندگان مقاله |
مرضیه زینی | marzieh zeini Education and training اموزش و پرورش
فاطمه نیکخو | fatmah nikkho Master's Degree in Psychology, Education and Education of Exceptional Children, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Allameh Tabatabai University, Iran دانشگاه علامه طباطبایی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-14-831-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آسیب دیده شنوایی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|