|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۷۲، صفحات ۱۹-۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی تقویت حافظهکاری و آموزش تفکرانتقادی بر راهبردهای تنظیم هیجان کودکان با اختلالیادگیریخاص |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی تقویت حافظه ی کاری و آموزش تفکر انتقادی بر راهبرهای تنظیم هیجان کودکان با اخت الل یادگیری خاص بود. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش نیمه تجربی باطرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان 9 تا 12 سال مراجعه کننده به مرکز مشکلات یادگیری خاص ناحیه 3 تبریز در نیمه دوم سال تحصیلی 1400 بود. از این بین، تعداد 60 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در 2 گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارش تصادفی شدند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش، پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی نسخه کودکان به همراه شیوه نامه اجرایی مداخ الت تقویت حافظه ی کاری و آموزش تفکر انتقادی بود. جهت تحلیل داده ها از کوواریانس و کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ها: بررسی اندازه اثر نشان داد که بیشترین تفاوت در راهبرد ارزیابی مجدد مثبت با ضریب 347 / 0 و راهبرد تمرکز مجدد مثبت با ضریب 254 / 0 است. بررسی میانگین های تعدیل شده نشان داد میانگین تعدیل شده ی 2 مؤلفه تمرکز مجدد مثبت و ارزیابی مجدد مثبت در گروه تفکر انتقادی به طور معنا داری بیشتر از گروه تقویت حافظه ی کاری بود و همچنین میانگین 3 مؤلفه ی سرزنش خود، نشخوار فکری و فاجعه انگاری در گروه تفکر انتقادی به طور معنا داری کمتر از گروه تقویت حافظه ی کاری بود ) 05 / .)p>0 نتیجه گیری: در گروه تفکر انتقادی به کارگیری راهبردهای سازگارانه (تمرکز مجدد مثبت و ارزیابی مجدد مثبت) به میزان معناداری افزایش پیدا کرده و تفاوت قابل توجهی میان اثربخشی آموزش تفکر انتقادی و تقویت حافظه ی کاری بر افزایش به کارگیری راهبردهای سازگارانه و کاهش به کارگیری راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان وجود داشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، اختلال یادگیری خاص، تفکر انتقادی، حافظه ی کاری، راهبردهای تنظیم هیجان |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing the effectiveness of strengthening working memory and critical thinking training on emotion regulation strategies of children with special learning disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Objective: To compare the effectiveness of memory work and critical thinking training of children's movement regulation with special methods. Method: The current research was a semi-experimental research with a pre-test, post-test and control group design. The statistical population included all students aged 9 to 12 who referred to the center for special problems in Tabriz district in 2021. Among these, 60 people were selected by purposive sampling and randomly assigned to two experimental groups and one control group. The tools used in the research were Garnevsky's cognitive emotion regulation strategies questionnaire, children's version, along with the implementation protocol of interventions to strengthen working memory and critical thinking training. In order to analyze data from covariance and multivariate covariance, hypotheses were analyzed. Findings: Examining the effect size showed that the biggest difference is in the re-evaluation strategy with a coefficient of 0.347 and the positive re-selection strategy with a coefficient of 0.254. The trained examinees found that the two components of positive re-examination and positive re-evaluation in the critical thinking group were significantly different from the memory enhancement group, and it can also be said that the three components of self-blame, skepticism, and catastrophizing in the critical thinking group mean less than the working memory enhancement group. was (p>0.05). Conclusion: In the critical thinking group, the use of adaptive strategies (positive refocusing and positive re-examination) increased significantly and there are significant differences between the effectiveness of critical thinking training and strengthening memories to increase the use of adaptive strategies and decrease the use of maladaptive cognitive-emotional regulation strategies. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Critical thinking, emotion regulation strategies, specific learning disorder, working memory |
|
نویسندگان مقاله |
رئوف احمدیان | Raeouf Ahmadian Islamic Azad University, Tabriz, Iran دانشگاه آزاد تبریز
سید داود حسینی نسب | Seyed Davoud Hosseini Nesab Islamic Azad University, Tabriz, Iran دانشگاه آزاد تبریز
معصومه آزموده | Masoumeh Azmodeh Islamic Azad University, Tabriz, Iran دانشگاه آزاد تبریز
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-14-1109-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
مشکلات یادگیری |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|