|
پژوهشنامه تاریخ اسلام، جلد ۱، شماره ۴۴، صفحات ۲۹-۴۸
|
|
|
عنوان فارسی |
سیر تحول اندیشه معترضان به حجاب از عصر ناصری تا پهلوی دوم (۱۲۲۷ ـ۱۳۲۰ش) |
|
چکیده فارسی مقاله |
به دنبال رویارویی نواندیشان با مدرنیته، آرای معترضان حجاب، بهعنوان تمهید الزامات روشنفکری و نوگرایی مطرح شد. مقاله حاضر به روش اسنادی ـ تحلیلی، در پی بررسی تحول نظریات منتقدان حجاب، در بازه زمانی (1227 ـ1320ش) است تا با تشریح باور و عملکرد آنها، عوامل مؤثر بر گسترش انتقاد تحولگرا به پوشش سنتی زنان ایران را تبیین کند. نتایج این بررسی نشان میدهد که هسته مرکزی آرای تحولخواه با گذر از دوره ناصری و سپس مشروطه، در اعتراض به اشکال حجاب سنتی شکل گرفت. پس از آن تغییر نگرش درباره حدود و نوع پوشش در فرایند آموزش انعکاس و رشد یافت. سپس در آستانه تغییر سلطنت از قاجار به پهلوی، با دال مرکزی اعتراض بر حجاب، دو نگرش حداقلی و حداکثری مطرح شد. نگرش حداقلی بر مدرن پوشی و حجاب اختیاری و نگرش حداکثری بر حذف حجاب سنتی تأکید داشت. رویکرد حداکثری در دوره پهلوی اول به حذف حجاب عمومی متمایل شد و در نتیجه تقابل این دو نگرش نواندیشان دینگرا و تجددمآب با مشخصه الگو محوری زن غربی نمود پیدا کردند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پهلوی اول، تجددگرایی، حجاب، عصر ناصری، کشف حجاب. |
|
عنوان انگلیسی |
The evolution of the thoughts of protesters to hijab from the Naserid era to the second Pahlavi period (1227-1320) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Following the confrontation of modern thinkers with modernity, the votes of the hijab protestors were raised as preparation of intellectualism and modernity requirements. The present article by using a documentary-analytical method investigates the development of the hijab critics' theories during the 1227 to 1320 period by describing their beliefs and performances to explain the influential factors on the revolutionary criticism development to the traditional clothing of Iranian women. Findings indicate that the central core of reformist votes was formed after the Naserid and the constitutional period in protest against the traditional forms of hijab. After that, the change of attitude about the limits and kind of coverage was reflected and developed in the education process. Then, by changing the monarchy from Qajar to Pahlavi aiming to protest against hijab, two minimal and maximal attitudes were proposed. The minimal attitude emphasized modern wearing and optional hijab, and the maximal attitude emphasized removing the traditional hijab. The maximal approach in the first Pahlavi period tended to remove the public hijab, and as a result of the confrontation between these two attitudes, modern religious and reformist thinkers with the characteristic of the western women central model appeared. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Andalusia, Historia Arabum, Historia Gothica, Razi, Rodrigo Jimenez. |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه شکیب رخ | fatemeh shakibrokh PhD student of Shi‘a history, University of Religions and Denominations دانشگاه ادیان و مذاهب
حسن زندیه | Hassan Zandieh Assistant professor, Department of History, University of Tehran دانشگاه تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-863-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|