مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۶۰۳-۶۱۱

عنوان فارسی هنجاریابی پرسش‌نامه‌ی اعتیاد به بازی‌های آنلاین
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف:اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای ازجمله مشکلات رایج در نوجوانان است. باتوجه به نیاز پژوهشگران و متخصصان بالینی به یک ابزار سنجش پایا و معتبر، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان­سنجی پرسش­نامه­ی اعتیاد به بازی‌های آنلاین انجام­شده­است. مواد و روش­ها:پژوهش حاضر ازنوع توصیفی است و به­روش تحلیل عاملی اکتشافی و به­شیوه­ی تحلیل مولفه‌های اصلی انجام­شده­است. نمونه­ی پژوهش شامل 360 نفر از نوجوانان پسر شهر تهران بودند که به­روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب­شدند و به­وسیله­ی ایشان، پرسش­نامه­ی اعتیاد به بازی‌های آنلاین و خرده‌مقیاس‌های اضطراب و افسردگی DASS و مقیاس عزت نفس روزنبرگ تکمیل­شد. داده‌های به‌دست­آمده با استفاده از روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی توسط نرم‌افزار SPSS-19مورد تحلیل قرارگرفتند. یافته­ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به استخراج 5 مولفه منجر شد که درمجموع، 54 درصد واریانس کل را تبیین‌کردند. بررسی ضریب همبستگی نمره­ی کل پرسش­نامه با متغیرهای عزت‌نفس، اضطراب و افسردگی نشان‌دهنده­ی روایی واگرا و همگرای مناسب پرسش­نامه بود. ضریب پایایی بازآزمایی و آلفای کرونباخ پرسش­نامه نیز به­ترتیب 81/0 و 85/0 به­دست­آمد. نتیجه­گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان‌دهنده­ی ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوب پرسش­نامه­ی اعتیاد به بازی‌های آنلاین بود. لذا می‌توان این ابزار را جهت مقاصد پژوهشی و بالینی مورد استفاده قرارداد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Standardization of Online Gaming Addiction Questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Online gaming addiction is a common problem among youngsters. As the researchers and experts’ needs a reliable and valid measurement, the current study was aimed at investigating the psychometric features of the online gaming addiction questionnaire. Materials and Methods: In this cross sectional study, 360 male adolescents of Tehran, were selected through randomized cluster sampling method and have completed Problematic Online Gaming Questionnaire, Rosenberg Self-Esteem Scale, and anxiety and depression subscales of DASS-21. Moreover, Pearson Correlation Coefficient and Exploratory Factor Analysis by SPSS-19 were used for statistical analysis. Results: The results of Exploratory Factor Analysis indicate five factors that explained 54 % of total variance. The questionnaire convergent and divergent validity, were confirmed by calculating its correlation with self esteem, anxiety and depression. Also, Test-retest reliability coefficient and Cronbach’s alpha were obtained 0.81 and 0.85, respectively. Conclusion: The obtained results of current study showed desirable psychometric features of the online gaming addiction questionnaire. Therefore this measurement can be applied for research and therapy purposes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی محمد نظری | ali mohammad
دانشیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

سجاد امینی منش |
دانشجوی دکترای مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

علیرضا مرادی |
استاد گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

ولی الله فرزاد |
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://jsums.medsab.ac.ir/article_717_630df5cea9ecf4c65a4d7375689c9153.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/355/article-355-270088.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات