|
نظام ها و خدمات اطلاعاتی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۴۳-۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل پرسشهای مرجع سنتی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل پرسشهای مطرحشده در میز مرجع سنتی کتابخانه ملی ایران از منظر نوع و موضوع و نیز ارتباط آنها با مولفههای جمعیت شناختی مراجعان انجام شده است. روش: در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شده و جامعه پژوهش، پرسشهای مطرحشده در میز مرجع سنتی کتابخانه ملی طی مدت یک ماه (354 پرسش) است. یافتهها: در این پژوهش انواع پرسشها و ارتباط بین آنها با مولفههای جمعیت شناختی مراجعهکنندگان؛ رویکرد موضوعی پرسشهای و میزان استفاده از خدمات مرجع مجازی کتابخانه ملی توسط مراجعهکنندگان مرجع سنتی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که بیشترین مراجعهکنندگان را زنان (53/65 درصد) تشکیل میدهند. اکثر مراجعهکنندگان دارای سطح تحصیلات کارشناسی ارشد (29/49درصد) هستند. بیشترین و کمترین نوع سوالات به ترتیب مربوط به سوالات ارجاع آماده (66/42 درصد) و پژوهشی(78/6 درصد) است و بیشترین سوالات توسط مراجعهکنندگان در حوزه موضوعی کلیات و کمترین فلسفه و روانشناسی است. نتیجهگیری: با توجه به استقبال کم مراجعان نسبت به طرح سوالات پژوهشی با میز مرجع نیاز است کتابخانه ملی جهت ترغیب و تشویق ایشان به استفاده از خدمات مرجع ( سنتی و مجازی) اطلاعرسانی بیشتری از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی، ارائه بروشورهای چاپی و الکترونیکی صورت دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Analysis of traditional reference questions of National Library and Archives of IR of Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose This research aims to examine content analysis of traditional reference questions. Methodology: A content analysis method was used to measure all traditional reference questions during one month including 354 questions. Findings: Types of reference questions, relationship between asked questions and sociological characteristics of patrons, subject approach of traditional reference questions and the extent to which the patrons of reference desk use virtual reference services of NLAI all were discussed in the paper. Data analyzing of the research showed that the research population mostly includes women (65/53%) and the educational degree of most of patrons is M.S degree (49.29%). Also the findings showed that ready reference questions (42/66%) are mostly asked at reference desk while research reference questions (6/78%) are from the ones which have been less questioned. Most of the questions are in the subjects of computer science, information & general works (000) and the least of them are in the fields of philosophy & psychology (100) according to DDC. Originality/ value: Members of NLAI do not go to reference desk to ask their reaserch questions so NLAI should effectively plan to inform about such services (traditional and digital) through broushoures both electronic and printed ones and also holding educational workshops |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
صدیقه شاکری | کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران سازمان اصلی تایید شده: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
فرناز محمدی | کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران سازمان اصلی تایید شده: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
سعیده اکبری داریان | دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، مدیر کل منابع دیجیتال کتابخانه ملی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://iss.srbiau.ac.ir/article_2289_484.html |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1770/article-1770-269223.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|