این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 23 آبان 1404
صحیفۀ مبین ـ پژوهشنامۀ مطالعات تاریخی ـ زبانشناختی قرآن و عترت
، جلد ۲۶، شماره ۶۷، صفحات ۳۰۵-۳۲۴
عنوان فارسی
جایگاه روایات امام صادق (ع) در تفاسیر عرفانی کامل
چکیده فارسی مقاله
از جملۀ شخصیتهایی که روایت اقوالش را در تفاسیر مختلف شیعیان و عامۀ مسلمانان میتوان بسیار دید، امام جعفر صادق (ع) است. عالمان شیعی بهطبع با نظر به جایگاه آن امام و حجم بسیار روایاتش آراء او را در کتب تفسیری خود بسیار بازنمودهاند. بااینحال، روایت اقوال تفسیری امام صادق (ع) اختصاصی به مفسران شیعی ندارد. از میان مفسران عامه بیش از همه گرایندگان به تصوف و پدید آورندگان تفاسیر عرفانی به نقل روایات این امام گرایش نشان دادهاند. از جمله، ابوعبدالرحمان سلمی (د 412ق) در تفسیر خود شمار قابلتوجهی از روایات تفسیری امام صادق (ع) را جای داده است. تا کنون تفاوت این تفاسیر از حیث میزان استناد به اقوال امام کاویده نشده است. ازهمینرو، با مطالعۀ کنونی میخواهیم بدانیم در تفاسیر عرفانی به چه میزان به روایات امام صادق (ع) توجه شده، رویکرد مفسّران گراینده به عرفان به این روایات چهگونه بوده، و چنین توجهاتی از چه زمان آغاز شده، و در گذر زمان چه فرازوفرودهایی داشته است. از میان تفاسیر عرفانی تنها به بررسی تفاسیر کامل میپردازیم؛ تفاسیری که همۀ سورههای قرآن را دربر میگیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تأویل، ابوعبدالرحمان سلمی، تصوف، تشیع، عرفان،
عنوان انگلیسی
The Position of Imam Sādiq’s Narrations In Mystical Exegesis on the Quran as Whole
چکیده انگلیسی مقاله
Imam Ja'far Sadegh (AS) is one of the personalities whose narrations can be seen in various interpretations of Shiites and Muslims. Shiite scholars, of course, have expressed his views in their Quran commentaries, considering the position of that Imam and the large volume of his narrations. However, the narration of Imam Sādiq’s (as) interpretive sayings is not exclusive to Shiite commentators. Among the Sunnis commentators, the most inclined to Sufism and the creators of mystical interpretations have shown a tendency to quote the narrations of this Imam. For example, Abu Abdul Rahman Sullami (d. 412 AH) in his commentary has included a considerable number of interpretive narrations of Imam Sādiq (AS). So far, the difference between these interpretations in terms of the amount of citation to the sayings of the Imam has not been explored. Therefore, with the present study, we want to know how much attention has been paid to the narrations of Imam Sādiq (AS) in mystical interpretations, what is the approach of mystics-oriented commentators to these narrations, and when did such attention begin, and what ups and downs did it have over time? Among mystical interpretations, we only examine complete interpretations; Interpretations that include all chapters of the Qur'an.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تأویل, ابوعبدالرحمان سلمی, تصوف, تشیع, عرفان
نویسندگان مقاله
رضا طباطبایی عمید |
دانشجوی دکترای عرفان و تصوف دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
قدرتالله خیاطیان |
دانشیار گروه ادیان و عرفان، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
عظیم حمزئیان |
استادیار، گروه الهیات، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsm.journals.iau.ir/article_675536_54c1ebe20e223d5f998b08bf71eba3d1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات