این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 شهریور 1404
صحیفۀ مبین ـ پژوهشنامۀ مطالعات تاریخی ـ زبانشناختی قرآن و عترت
، جلد ۲۸، شماره ۷۲، صفحات ۴۴-۶۶
عنوان فارسی
اعتبارسنجی نظریۀ تصریف در حوزۀ جمع قرآن در عصر خلفاء
چکیده فارسی مقاله
با ابداع نظریۀ «تصریف»، برخی تلاش کردهاند که تاریخ جمع قرآن را با این نظریه پیوند دهند. بر اساس نظریۀ تصریف، پیامبر اکرم(ص) عموم صحابه را به دخل و تصرف در مفردات و ترکیبات آیات قرآن کریم تشویق و تحسین میکرد و خود نیز به تصریف آیات اقدام میکرد. ادعای ارتباط این نظریه با تاریخ جمع قرآن نیز اینگونه مطرح شده است که عملکرد پیامبر(ص) در گسترش تصریفات صحابه، موجب پدید آمدن اختلافات در قرآنی پنداشتن برخی تصریفات شد که پس از رحلت پیامبر(ص)، خلیفۀ دوم پیشنهاد گردآوری قرائات تصریفی پیامبر(ص) را به ابوبکر میدهد و از دسترسی مردم به آن قرائات تصریفی جلوگیری میکند و سپس عثمان همۀ قرائات تصریفی را از بین میبرد تا متن قرآن به صورت یکسان باقی بماند. پژوهش حاضر با هدف جلوگیری از رواج نظریات باطل و بیاساس، به نقد ادعای پیوند تاریخ جمع قرآن با نظریۀ تصریف پرداخته و نشان داده است که این ادعا همانند اصل نظریۀ تصریف، بر مبانی فکری اهلسنت، روایاتی ضعیف، برداشتهای نادرست، تأویل گستردۀ روایات و گزارشهای تاریخی و ادعاهای متناقض پایهگذاری شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کتابت، جمع قرآن، قرائات، تصریف،
عنوان انگلیسی
Analysis of the Theory of Taṣrīf in the Field of Collecting the Qurʾan in the Era of the Caliphs
چکیده انگلیسی مقاله
After the invention of the theory called the Taṣrīf, some authors have tried to link this theory to the history of collecting the Qurʾan. On the basis of the theory of taṣrīf, the Prophet (pbuh) was encouraging all his companions to alter the sentences structure and vocabulary of the Qurʾan and the Prophet (pbuh) was doing it himself too. The claim of linking this theory to the history of collecting the Qurʾan has been explained that the Prophet's act of expanding the companions' taṣrīf, led to the disagreement about the imagination of some taṣrīf as the Qurʾanic verses and after the death of the Prophet (pbuh), the second caliph offered Abu Bakr to collect the Prophet's taṣrīfs and prevent people from accessing those taṣrīfs and finally ʿUthmān destroyed all the taṣrīfs to make the text of all codices the same. With the aim of preventing the prevalence of false and baseless theories, the article criticizes the claim that the theory of taṣrīf is linked to the history of collecting the Qurʾan and shows that this claim, like the principle of the theory, is based on the Sunnis' foundations, weak narratives, false inferences, contradictory claims and distortion of the many traditions and historical reports.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کتابت, جمع قرآن, قرائات, تصریف
نویسندگان مقاله
حامد شریفی نسب |
دانش آموختۀ دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jsm.journals.iau.ir/article_698220_fa84fdb6153b4fe5a3b3f696a07e3453.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات