مطالعات جامعه شناسی، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۳۹-۵۷

عنوان فارسی تحلیل جامعه‌شناختی رابطه سرمایه اجتماعی با هوش فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز
چکیده فارسی مقاله هوش فرهنگی، به ‌عنوان قابلیت یادگیری الگوهای جدید در تعاملات فرهنگی و ارائه پاسخ‌های رفتاری صحیح به این الگوها تعریف شده است. با توجه به این‌که دانشگاه­ها از جمله مکان­هایی هستند که جوانانی از فرهنگ­ها و قومیت­های مختلف با هم در تعامل قرار می‌گیرند، هدف پژوهش حاضر، سنجش وضعیت هوش فرهنگی دانشجویان و ارتباط آن با سرمایه اجتماعی است. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دانشگاه تبریز ‌در سال ‌تحصیلی 93-‌1392 تشکیل می‌دهند. حجم نمونه 384 نفر برآورد شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که 06/39 درصد پاسخگویان میزان هوش فرهنگی‌شان در حد متوسط، 28/19 درصد پایین و حدود 66/41 درصد نیز بالا است. هم­چنین، سایر یافته‌های پژوهش نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و حمایت اجتماعی) و هوش فرهنگی و ابعاد آن (بعد رفتاری، انگیزشی، شناختی و فراشناختی) همبستگی مستقیمی وجود دارد. علاوه بر این، سرمایه اجتماعی 23 درصد از تغییرات هوش فرهنگی پاسخگویان را تبیین کرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرمایه اجتماعی، هوش فرهنگی و دانشجویان دانشگاه تبریز،

عنوان انگلیسی Sociological Analysis of the Relationship between Social Capital and Cultural Intelligence among the Students of Tabriz University
چکیده انگلیسی مقاله Cultural intelligence is defined as a new pattern of learning ability in cultural interactions and presentation of appropriate behavioral responses to these patterns. Regarding the fact that universities are among the places where young people of different cultures and ethnic groups interact with each other, the objective of the present study is to evaluate the state of students' cultural intelligence and its relationship with social capital. The present study was conducted using a survey research. The population of the study consisted of all students of Tabriz University in the academic year of 2013-2014. A 384 participant sample was selected using stratified sampling. The findings of the research indicated that the degree of cultural intelligence of 39.06 percent of the participants was at the moderate level, 19.28 percent of them were at the low level, and 41.66 percent of the participants were at the high level. Furthermore, other findings of the study indicate that, there is a direct correlation between social capital and its dimensions (social trust, social participation and social support) and cultural intelligence and its dimensions (behavioral, motivational, cognitive, and meta-cognitive dimensions). In addition, social capital explained 23 percent of the variations of participants' cultural intelligence. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jss.iaut.ac.ir/article_524061_2d71199cde69bcaf128850c119423e38.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1751/article-1751-268020.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات