مدیریت بازاریابی، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۶۵-۸۴

عنوان فارسی جایگاه یابی یک محصول در صنعت لوازم خانگی با استفاده از تکنیک نقشه ادراکی مصرف کنندگان
چکیده فارسی مقاله موفقیت یک محصول عرضه شده در یک بازار هدف خاص، به این مسئله بستگی دارد که یک نوع محصول چقدر خوب در بازار هدف جا بیفتد و یا به عبارتی چه مکان و جایگاهی را در بازار هدف به خود اختصاص دهد. می توان گفت که موضع یا جایگاه محصول 2، بیانگر نوع نگرش مصرف کننده درباره ویژگی های مهم یک محصول است. ذهن مصرف کننده، با مجموع های از این نگرش ها و پنداشت ها، درگیر است، لذا برای سهولت در فرآیند خرید، مصرف کننده، اغلب محصولات را در ذهن خود طبق هبندی کرده و به هر کدام از آ نها جایگاهی را اختصاص م یدهد. اما امروزه، دغدغه صاحبان شرک تها و بازاریابان این است که مشتری را در تعیین جایگاه محصول عرضه شده آزاد نگذارند، بلکه با طراحی استراتژی ها و سیاست های هوشمندانه، مصرف کننده را به سمت جایگاهی که خود تعیین نموده، سوق دهند. تحقیقات نشان داده است که کلید تعیین جایگاه محصول، درک مناسب از ابعاد و شاخص هایی است که مصر فکننده از آ نها استفاده م یکند تا برنامه بازاریابی رقبا را ارز شگذاری کرده و تصمیم به خرید بگیرد. روش های متفاوتی برای تعیین جایگاه یک محصول وجود دارد. در این تحقیق سعی گردیده با تکیه بر مفاهیم بنیادی علم بازاریابی، نحوه تعیین جایگاه یک محصول با استفاده از تکنیک Perceptual Map، به اجمال توضیح داده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جایگاه یابی، نقشه ادراکی، جایگاه محصول،

عنوان انگلیسی Product Positioning with Perceptual Map Method
چکیده انگلیسی مقاله Success of an offering product in a special target market depends on the way they introduce the product or the place they assign for the product. We should say that product positioning talks about the consumer attitudes about the important attributes of a product. Consumer minds always struggle with the set of attitudes & thoughts, so that to simplify the buying process, consumer almost categorize the products in his mind and assign a place for each of them.But today, market managers and companies problem is that the consumers shouldn’t be free to position the offering products, so they should design intelligent policies & strategies, make consumers to place the product on the specified position they design. Researches show that the key of positioning a product is the adequate knowledge about the criteria & dimensions that consumers use them to give value to the marketing programs of competitors & then make decision for buying. There are many different ways for positioning. In this research we try to use the basic concepts of marketing & the position a product by the Perceptual Map method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Product position, Positioning, Perceptual map

نویسندگان مقاله حمیدرضا سعیدنیا |
استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال (Islamic azad university of tehran north)

مریم فیروزیان |
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://jomm.srbiau.ac.ir/article_2828_607.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1740/article-1740-267373.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات