مدیریت بازاریابی، جلد ۴، شماره ۶، صفحات ۱۳۷-۱۶۳

عنوان فارسی بازاریابی معاصر در ایران: بررسی روایی بازاریابی رابطه مند (مراوده مند) در شرکت های بزرگ تولیدی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر پژوهشی بین پارادایمی است. این پژوهش با لحاظ هر دو پارادایم اصلی بازاریابی - در هر دو بعد گرایش و عمل - در یک چارچوب مفهومی، م یکوشد به بررسی وضعیت امروزین بازاریابی در شرکت های بزرگ تولیدی ایرانی بپردازد. گرچه پژوهش های متعددی از اثر مثبت اتخاذ گرایش و عمل بازاریابی مراوده مند بر خروجی های کسب و کار خبر داده اند، اما نتایج این پژوهش به شکل محکم و معناداری به چنین نتیجه ای دست نیافته است. اگر گرایش و عمل بازاریابی را در یک دسته بندی کلی به دو پارادایم معاملاتی و مراوداتی تفکیک کنیم، نتایج پژوهش با استفاده از تکنی کهای کلاسترینگ نشان می دهد که گرایش و عمل پلورالستیک م یتواند نتایج بهتری را برای کسب و کارها به ارمغان آورد. این بدان معناست که شرکت های بزرگ تولیدی ایرانی می توانند از طریق تقویت کارآمدی خود در هر دو حوزه پارادایمی به خروج یهای عملکردی بهتری نسبت به رقبا و گذشته شرکت دست یابند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Contemporary Marketing in Iran Verification of Relationship Marketing Validity in Large Manufacturing Firms
چکیده انگلیسی مقاله This paper is cross paradigm paper: it is the first that combines the two separate broad based perspectives on paradigms into comprehensive model for researcher. Marketing researchers argued the four Ps of the marketing mix became an indisputable paradigm in academic research, the validity of which was taken for granted (Grönroos, 1994). The 21st century, but, is bringing dramatic changes in the marketing environment that is leading to a rethinking of the marketing discipline. For example, as markets are becoming mature and customers become scarce resources, the notion of relationship marketing (RM) has increasingly become important (Day, 2000; Dwyer; Gummesson, 1999; Gronroos, 1991; Morgan and Hunt 1994; Webster, 1992). But Conditions in developing economies are qualitatively unlike those found in mature markets. This study tested the validity of the RM for a developing country like Iran. This Research conceptual framework is a consistent and comprehensive theoretical framework emerging from an inductive integration of previous literature, theories, and other pertinent information. The research seeks to test a number of theoretical propositions and to refine and supplement them as the output and as the basis for further work. The findings of the research show that we are not able to firmly state that RM for large firms of Iran enjoys higher validity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هاشم نیکومرام |
دانشیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

سعید سمیعی |
استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه تالسا، ایالت اوکللاهاما، ایالات متحده امریکا

پژمان جعفری |
دانش آموخته دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://jomm.srbiau.ac.ir/article_2858_610.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1740/article-1740-267347.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات