مدیریت بازاریابی، جلد ۴، شماره ۶، صفحات ۵۵-۷۲

عنوان فارسی بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی مصرف کننده بر رفتار خرید در فروشگاه های زنجیره ای
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر تحقیقی میدانی است که هدف از آن بررسی تأثیر ویژگی های شخصیتی مصرف کننده بر رفتار خرید در فروشگاههای زنجیره ای می باشد. نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد که ویژگی های شخصیتی مصرف کننده می توانند بر روی رفتار مصرف کننده اثر بگذارند. پژوهش حاضر به دنبال ارائه و آزمون مدلی در حوزه تأثیر ویژگی های شخصیتی مصرف کننده بر رفتار خرید می باشد. جامعه ی تحقیق، مشتریان فروشگاههای ماکسیم در استان تهران می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی، 90 نفر از مشتریان به عنوان نمونه انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ابتدا به بررسی قابل قبول بودن مدل نظری از طریق نرم افزار لیزرل پرداخته شد. نتایج نشان داد که مدل برای جامعه آماری قابل استفاده می باشد. بخش بعدی تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق آزمون همبستگی انجام گرفت. نتایج نشان داد که ویژگ یهای شخصیتی مصر فکننده (نیاز به تعلق، نیاز به احترام و لذت بردن از خرید) ارتباط معناداری با تمایل مشتری به ارتباط دارند و بین گرایش طبق هبندی محصول (مد) و تمایل مشتری به ارتباط رابطه معناداری وجود نداشت. همچنین نتایج نشان داد که ویژگی های شخصیتی مصرف کننده تاثیر مثبتی روی رضایت ارتباطی، اعتماد، تعهد ارتباطی و رفتار خرید دارد. این مطالعه می تواند به فروشگاههای خرده فروشی جهت ارتقا اثر بخشی فعالیت های بازاریابی و ارزیابی ویژگی های شخصیتی مصرف کننده کمک کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Examining the Effects of Consumers' Personality Traits on Buying Behavior in Retail Stores by Structural Equation Model
چکیده انگلیسی مقاله This survey examines the effects of consumers' personality traits on buying behavior in retail stores. Research results show that consumers' personality traits can affect customer behavior. This study tests a model in the context of effects of consumers' personality traits on buying behavior. The research group (population) includes all customers of Maxim retail store in Tehran province. By the use of a random sampling method, 90 customers have been selected as the research sample. We used Lisrel software for the testing model. The results indicate that there is a positive relationship between consumers' personality traits (social affiliation, social recognition and shopping enjoyment) and customer relationship proneness, and that there is no positive relationship between product category involvement and customer relationship proneness. Also results indicate that consumers' personality traits can positively affect relationship satisfaction, trust, relationship commitment, and buying behavior. This study can contribute to retail stores promoting the efficacy of their marketing endeavors and also in their assessment of consumers' personality traits.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منصور صمدی |
استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

حسین فارسی زاده |
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

محمد نورانی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://jomm.srbiau.ac.ir/article_2854_610.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1740/article-1740-267343.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات