دین و سلامت، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی اثربخشی قصه‌های قرآنی بر سازگاری و مشکلات رفتاری دانش‌آموزان ابتدایی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مشکلات سازگاری و رفتاری ازجمله مشکلات شایع در بین دانش‌آموزان هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی قصه‌های قرآنی بر سازگاری و مشکلات رفتاری دانش‌آموزان ابتدایی انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه مدنظر دانش‌آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهرستان خنداب بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا، پرسش‌نامه سازگاری دانش‌آموزان و پرسش‌نامه رفتار کودکان راتر-فرم معلم، به‌عنوان پیش‌آزمون اجرا شد. سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در برنامه قصه‌های قرآنی شرکت کردند، اما گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. بعد از تکمیل جلسات قصه‌های قرآنی، دو گروه پرسش‌نامه‌ها را به‌عنوان پس‌آزمون تکمیل کردند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد ترکیب خطی متغیرهای وابسته شامل سازگاری و مشکلات رفتاری در دو گروه متفاوت بود که حاکی از تأثیر قصه‌های قرآنی بر افزایش سازگاری و بهبود مشکلات رفتاری دانش‌آموزان است. نتیجه‌گیری: آموزش قصه‌های قرآنی می‌تواند به‌عنوان یک برنامه مؤثر در ارتقای سلامت دانش‌آموزان، به‌ویژه به‌منظور افزایش سازگاری و کاهش مشکلات رفتاری آن‌ها در بستر آموزش‌وپرورش رسمی کشور قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش‌آموزان، سازگاری، قصه‌های قرآنی، مشکلات رفتاری

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Stories in the Quran in Adjustment and Behavioral Problems in Primary School Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Adjustment and behavioral problems are prevalent complications among students. The present study was conducted to evaluate the effectiveness of stories in the Quran in adjustment and behavioral problems among primary school students. Materials and Methods: This quasi-experimental study was conducted with a pretest-posttest and control group design. The statistical population included all female students in the third grade of primary school in Khondab, Iran. The samples were selected using the cluster convenience sampling method, and they were then randomly assigned to experimental and control groups. Initially, the Adjustment Inventory for School Students and Rutter Children's Behavior Questionnaire for Completion by Teachers were administered as a pretest. Subsequently, the experimental group participated in an 8-session program to listen to the stories of the Quran; however, the control group remained on the waiting list. After the completion of the intervention, the two groups completed the questionnaires as a posttest. Results: The results of MANCOVA showed that the linear combination of dependent variables (adjustment and behavioral problems) were significantly different in the two groups, indicating the effectiveness of these stories in increasing the adjustment and improving the behavioral problems of students. Conclusion: This program can be an effective treatment for promoting the health of students, thereby increasing their adjustment and decreasing their behavioral problems in the context of the country's formal education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adjustment, Behavioral problems, Stories in the Quran, Students

نویسندگان مقاله افسانه روشنی | Afsane Roshani
Arak University, Arak, Iran.
دانشگاه اراک، اراک، ایران.

تورج سپهوند | Tooraj Sepahvand
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran.
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.

محسن باقری | Mohsen Bagheri
Arak University, Arak, Iran.
دانشگاه اراک، اراک، ایران.


نشانی اینترنتی http://jrh.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1372-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی - مقاله اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات