این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
شناخت، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۲۰۹-۲۳۵

عنوان فارسی نسبت فلسفۀ موسیقی فارابی با افلاطون
چکیده فارسی مقاله  در مقالۀ حاضر، نسبت فلسفۀ موسیقی فارابی با افلاطون در چهار موضوعِ (1) موسیقی و جهان، (2) ήθος و παιδεία، (3) لذت، (4) دولت‌شهر و موسیقی‌ عملی بررسی ‌شده و نشان ‌داده‌ شده که باآنکه فارابی در حکمت ‌عملی از افلاطون تأثیراتی گرفته، اما در فلسفۀ موسیقی و در تمام موضوعات با افلاطون اختلاف اساسی دارد و بااینکه در بعضی مواضع آرای مشابهی صادر شده، اما مبادی یا غایات رأی تفاوت داشته است. افلاطون که فیثاغورسی است، با گرایش اخلاقی پررنگ، با تغییر در نظر و عملِ موسیقی زمانۀ خویش مواجه است و سعی در اثبات اصول موسیقایی و حفظ سنت و آیین ‌موسیقایی پیشین دارد، درحالی‌که فارابی در چنان بزنگاه تاریخی مشابه افلاطون قرار ندارد، اما در مرکز تمدن اسلامی با پیشینه‌های فرهنگی متفاوت و آرای مختلف موسیقایی قرار گرفته و همین‌طور کتب موسیقیِ‌ نظری یونانی را نیز پیش دست دارد و دغدغۀ اصلی وی تشکیل علمِ جامع موسیقی در نظر و عمل است. فارابی، با غایت قراردادن سعادت در حکمت عملی، استفاده از موسیقی را نیز در جهت سعادت تبیین می‌کند. او، با انکار منشأبودنِ روابط کیهانی در علم‌ موسیقی و با گرایش به فلسفۀ‌ علم ارسطویی، مبادی علم ‌موسیقی را بر تجربه بنا نهاده و از گفتمان فیثاغورسی‌ای که افلاطون در آن قرار داشته گذر کرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موسیقی، فلسفه موسیقی، موسیقی یونان، فارابی، افلاطون،

عنوان انگلیسی A comparison of alFarabi`s and Plato`s philosophy of music
چکیده انگلیسی مقاله The current article studies the relation between alFarabi`s philosophy of musicand that of Plato.Plato as a Pythagoras with a strong ethical inclination has many arguments on music the most signicant of wich are given in Laws and the republic. Plato is faced with a theoretical and practical change in music in his time and is striving to prove the musica principles and maintain the old musical traditions, Whereas, alFarabi is not in such a historic turning point. He is in the center of Islamic civilization with musical ideas from different cultural backgrounds, has access to the books on Greek music theory, and is obsessed with developing a comprehensive musical sience.The relation between alFarabi`s and Plato`s philosophy of music is studied in four areas: music and cosmos, ethos and paideia, pleasure, utopia, and practical music, and significant differences in all areas have been concluded. Although they share views in same matters, their ideas are basically different. AlFarabi, being beyond Pythagorian discourse, has founded music on experience.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله موسیقی, فلسفه موسیقی, موسیقی یونان, فارابی, افلاطون

نویسندگان مقاله سید شاهین محسنی |
دانشگاه شهید بهشتی

نصراله حکمت |
دانشگاه شهید بهشتی

امیر مازیار |
دانشگاه هنر

حمید عسکری رابری |
دانشگاه هنر


نشانی اینترنتی https://kj.sbu.ac.ir/article_103305_700294889513126421e8f4e54f76a3fc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات