این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 18 مهر 1404
مبانی فقهی حقوق اسلامی
، جلد ۲، شماره ۱ (۳بهار وتابستان ۱۳۸۸)، صفحات ۹-۳۲
عنوان فارسی
دورنمای حقوقی ازدواج موقت
چکیده فارسی مقاله
این مقاله در پی آن است تا نشان دهد نکاح منقطع از ابتدا در اسلام مشروع شناخته شده است.برخی آن را جزء سنن پیش از اسلام می دانند که اسلام آن را قبول کرده است و به اصطلاح جزءاحکام امضایی است. به هر تقدیر حلیت متعه در آغاز دین اسلام مورد توافق همه مذاهب اسلامیاست و به فقه شیعه اختصاص ندارد. برای مثال ابن حزم اندلسی از فقهای مشهور اهل سنت درموسوعه فقهی خویش به نام المحلی قبول می کند که متعه در آغاز اسلام رواج داشته و مشروع بودهاست. اما مانند بقیه فقهای اهل سنت آن را منسوخ م یداند و معتقد است که نکاح متعه جایز نیست.زیرا خداوند از لسان رسول خویش آن را تا روز رستاخیز نسخ قطعی و حرام مؤبد کرده است. شیعهنظریه نسخ قرآن را ب ه واسطه سنت و به ویژه نسخ آن را، با استناد به اخبار آحاد ظنی قبول ندارد ومعتقد است که عدم نسخ حکم متعه در حقوق شیعه اجماعی است. به طور کلی از مجموع گفت ههایمخالفان و موافقان چنین استنباط می شود که رگ ههایی از حقیقت در سخنان هر دو گروه وجود دارداما هیچ کدام تصویر روشنی از ماهیت صحیح متعه و کاربرد عملی آن ندارند
کلیدواژههای فارسی مقاله
ازدواج موقت، نظریه فسخ قرآن، منقطع، متعه، تشیع، تسنن،
عنوان انگلیسی
Juridical Historic Excursion of Temporary Marriage
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this paper is to show that sporadic marriage was legal atbeginnings of Islam. Some people consider it as the practice before theIslam which the Islam accepted it and was the sign constitution. However,temporary marriage in all Islamic religious was accepted and was notrelated to just Shi a. Fore example, Ebne Hazm Andelesi (the main juristof Shi a) in jurisprudence of his book which named Almohalla admit thattemporary marriage was accepted at the beginning of Islam. But the sameas other jurisprudence of Sonni he abrogate it and believe that temporarymarriage is not permissible because the God forbid it till the lastjudgment.Shia is not accepting the abrogation of temporary marriage and accredit toconsensus of opinions. Over all, from the agreement and disagreementideas can find that there is some reality in both group but they did notclearly show the nature and practical application of temporary marriage.The author try to demonstrate the temporary marriage which may help thepeople observed it clearly.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
دکتر محمد اسدی مهماندوستی | asadi mehmandosti
ندارد
نشانی اینترنتی
http://jfil.srbiau.ac.ir/article_4207_877.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1736/article-1736-266697.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات