این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مبانی فقهی حقوق اسلامی، جلد ۵، شماره ۱ ( ۹ بهار وتابستان ۱۳۹۱)، صفحات ۹-۴۰

عنوان فارسی ماهیت و آثار اقاله در فقه مالکی و شافعی
چکیده فارسی مقاله اقاله مطابق تعریف برگزیده، توافق متعاقدین بر رفع عقد قابل فسخ به اختیار است. آنگاه که انسانقدم به عرصه ی حیات اجتماعی گذاشت و عقود و قراردادها بهعنوان وسایل تبادل و تعامل اقتصادیدر روابط فی مابین اشخاص به وجود آمد، اقاله نیز بهعنوان نماینده ی اراده ی مشترک متعاقدینجهت انحلال و ازاله ی عقدی که خود محصول همان اراده ی مشترک است، شناسایی گردید.همهی فقهای مالکی و شافعی بر وجود اقاله با استناد به احادیث نبوی صحّه گذاشتهاند وموضوعیت آنرا بیان نمودهاند، لیکن در تعاریف و شرایط و ماهیت و آثار اقاله اختلاف نظر دارند.فقهای شافعی راجع به ماهیت اقاله اتفاق نظر دارند و جملگی اقاله را فسخ میدانند. ولی در میانفقهای مالکی چنین اتفاقی دیده نمیشود، گروهی اقاله را فسخ تلقی کردهاند و گروهی که اکثریتآنان را دربر میگیرد، بالعکس آنرا معاملهای دوباره و جدید دانستهاند.هر عقدی اقالهپذیر نیست و اقاله در عقودی که قابل فسخ باشند و با موافقت طرفین صحیحباشند جاری است؛ مانند: بیع و اجاره. ولی عقودی که به حق طرفین لازم نمیشود و به رغبت، علاقهو درخواست یکی از طرفین فسخ صورت گیرد، همچون نکاح و وقف اقالهپذیر نیستند و در فسخ وبرهمزدن نکاح سبب خاصی را میطلبد مشروعیت اقاله را میتوان از آیات قرآنی استدلال نمود و از عقل نیز استمداد کرد ولی فقها بیشتربه سنت نبوی بسنده کردهاند.سجستانی، بیتا، ح 9440 (، فقهای دو ( » مَنْ أقالَ مسلماً أقالَهُ اللهُ عثرته « با توجه به حدیث نبویمذهب مالکی و شافعی حکم اقاله را ندب و سنت دانستهاند.شافعیان که بر فسخ بودن اقاله معتقد هستند، برخی برآنند عقدی که فسخ شده و هیچ پیوندیفیمابین باقی نمانده چگونه میتوان فسخ نمود. ولی جواب این است که اقاله فسخی نسبی است نهمطلق و میتوان با اقالهی دوباره به عقد اول برگشت.شرط فزونی و کاستی در فقه شافعی باطل است، ولی در فقه مالکی با رعایت اصول و شرایطی مبطلعقد نیست
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اقاله، فسخ، برهم زدن معامله، شافعی، مالکی،

عنوان انگلیسی Nature and Effects of Revocation in Shaafeide Jurisprudents and Maalikee
چکیده انگلیسی مقاله Iqaalla-h is an agreement between two parties to revoke voluntarilya revocable contract. The legitimacy of revocation (iqaala-h) can bejustified based on Koranic verses and with the assistance of reason ,as well .Jurisprudents , however, consider traditions from the holyprophet of Islam(p.b.u.h) sufficient in this regard, among whichthere is the tradition”.Anyone who accords with the other party’s willingness to revokean agreement , God will accept your(the prophet’s) intervention, onthe Doomsday, for that person’s sins to be forgive”. Thejurisprudents of two Islamic Sunni branches,Maalikee and Hanafee,regarded revocation (iqaalla-h) as a religiously recommendableaction (mosta-hab) which accords with pthe prophet’s traditions.Jurisprudents of the two Islamic branches, Maalikee and Hanafee ,all consent to revocation (iqaala-h) referring to the traditions of theholy prophet (p.b.u.h) and have stated its authenticity .However,there is disaccord among them concerning the definitions,conditions, nature and effects of revocation (iqaala-h).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Revocation, Cancellation, Shaafeide, Maalikee

نویسندگان مقاله محسن توحیدی |
ندارد

محمد عادل ضیایی | mohammad adel
ندارد


نشانی اینترنتی http://jfil.srbiau.ac.ir/article_4184_863.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1736/article-1736-266667.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات