این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 25 مهر 1404
مبانی فقهی حقوق اسلامی
، جلد ۵، شماره ۱ ( ۹ بهار وتابستان ۱۳۹۱)، صفحات ۹-۴۰
عنوان فارسی
ماهیت و آثار اقاله در فقه مالکی و شافعی
چکیده فارسی مقاله
اقاله مطابق تعریف برگزیده، توافق متعاقدین بر رفع عقد قابل فسخ به اختیار است. آنگاه که انسانقدم به عرصه ی حیات اجتماعی گذاشت و عقود و قراردادها بهعنوان وسایل تبادل و تعامل اقتصادیدر روابط فی مابین اشخاص به وجود آمد، اقاله نیز بهعنوان نماینده ی اراده ی مشترک متعاقدینجهت انحلال و ازاله ی عقدی که خود محصول همان اراده ی مشترک است، شناسایی گردید.همهی فقهای مالکی و شافعی بر وجود اقاله با استناد به احادیث نبوی صحّه گذاشتهاند وموضوعیت آنرا بیان نمودهاند، لیکن در تعاریف و شرایط و ماهیت و آثار اقاله اختلاف نظر دارند.فقهای شافعی راجع به ماهیت اقاله اتفاق نظر دارند و جملگی اقاله را فسخ میدانند. ولی در میانفقهای مالکی چنین اتفاقی دیده نمیشود، گروهی اقاله را فسخ تلقی کردهاند و گروهی که اکثریتآنان را دربر میگیرد، بالعکس آنرا معاملهای دوباره و جدید دانستهاند.هر عقدی اقالهپذیر نیست و اقاله در عقودی که قابل فسخ باشند و با موافقت طرفین صحیحباشند جاری است؛ مانند: بیع و اجاره. ولی عقودی که به حق طرفین لازم نمیشود و به رغبت، علاقهو درخواست یکی از طرفین فسخ صورت گیرد، همچون نکاح و وقف اقالهپذیر نیستند و در فسخ وبرهمزدن نکاح سبب خاصی را میطلبد مشروعیت اقاله را میتوان از آیات قرآنی استدلال نمود و از عقل نیز استمداد کرد ولی فقها بیشتربه سنت نبوی بسنده کردهاند.سجستانی، بیتا، ح 9440 (، فقهای دو ( » مَنْ أقالَ مسلماً أقالَهُ اللهُ عثرته « با توجه به حدیث نبویمذهب مالکی و شافعی حکم اقاله را ندب و سنت دانستهاند.شافعیان که بر فسخ بودن اقاله معتقد هستند، برخی برآنند عقدی که فسخ شده و هیچ پیوندیفیمابین باقی نمانده چگونه میتوان فسخ نمود. ولی جواب این است که اقاله فسخی نسبی است نهمطلق و میتوان با اقالهی دوباره به عقد اول برگشت.شرط فزونی و کاستی در فقه شافعی باطل است، ولی در فقه مالکی با رعایت اصول و شرایطی مبطلعقد نیست
کلیدواژههای فارسی مقاله
اقاله، فسخ، برهم زدن معامله، شافعی، مالکی،
عنوان انگلیسی
Nature and Effects of Revocation in Shaafeide Jurisprudents and Maalikee
چکیده انگلیسی مقاله
Iqaalla-h is an agreement between two parties to revoke voluntarilya revocable contract. The legitimacy of revocation (iqaala-h) can bejustified based on Koranic verses and with the assistance of reason ,as well .Jurisprudents , however, consider traditions from the holyprophet of Islam(p.b.u.h) sufficient in this regard, among whichthere is the tradition”.Anyone who accords with the other party’s willingness to revokean agreement , God will accept your(the prophet’s) intervention, onthe Doomsday, for that person’s sins to be forgive”. Thejurisprudents of two Islamic Sunni branches,Maalikee and Hanafee,regarded revocation (iqaalla-h) as a religiously recommendableaction (mosta-hab) which accords with pthe prophet’s traditions.Jurisprudents of the two Islamic branches, Maalikee and Hanafee ,all consent to revocation (iqaala-h) referring to the traditions of theholy prophet (p.b.u.h) and have stated its authenticity .However,there is disaccord among them concerning the definitions,conditions, nature and effects of revocation (iqaala-h).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Revocation, Cancellation, Shaafeide, Maalikee
نویسندگان مقاله
محسن توحیدی |
ندارد
محمد عادل ضیایی | mohammad adel
ندارد
نشانی اینترنتی
http://jfil.srbiau.ac.ir/article_4184_863.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1736/article-1736-266667.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات