این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مبانی فقهی حقوق اسلامی، جلد ۶، شماره ۱ (۱۱ بهار وتابستان ۱۳۹۲)، صفحات ۱۰۵-۱۲۷

عنوان فارسی جبران خسارت معنوی در فقه و حقوق
چکیده فارسی مقاله موضوع خسارت معنوی از جمله مباحث پرچالشی است که در اصول، قوانین و مقررات کنونی به لزوم آن تصریح گردیده؛ اما چگونگی جبران و نحوه­ی ارزیابی آن­ تعیین نشده است. در سیستم­های حقوقی کشورهای مختلف راه­کارهایی برای جبران خسارت معنوی در نظر گرفته شده؛ اما ملاک و معیار ثابت و مشخصی در باب شیوه­های جبران خسارت معنوی ارائه نشده است. نگارنده بر این باور است که با توجه به مبانی حقوق اسلامی و حقوق ایران، قابلیت جبران خسارت معنوی و نحوه­ی جبران آن­را این­گونه می­توان توجیه و استنباط کرد: قاعده­ی «لاضرر» که از مسلمات فقهی می­باشد، برای اثبات مسئولیت مدنی ناشی از خسارت معنوی و روش­های جبران آن مورد استناد واقع شده است. علاوه بر قاعده­ی لاضرر دلیل دیگر، پیش­بینی دیه در مورد صدمات جسمانی منجر به خسارت معنوی می­باشد. عقلا نیز به جبران خسارت معنوی وارد شده بر اشخاص حکم می­کنند. در نظام حقوقی ایران نیز خسارت معنوی قابل جبران است. در فقه اسلامی برای جبران ضررهای معنوی، روش شناخته­ شده­ای وجود ندارد، اما شیوه­های متداول در حقوق عرفی و موضوعه، در فقه نیز قابل پذیرش به­نظر می­رسد­؛ زیرا روش­های جبران خسارت معنوی، اموری نسبی و برآیندی از اندیشه­های حقوقی و اجتماعی هر عصر هستند؛ و از سکوت و عدم ردع شارع می­توان رضایت و حکم شرعی را دریافت. بنابراین می­توان اظهار داشت که پذیرش جبران مالی و انواع جبران­های غیر مالی به­منظور ترمیم ضرر معنوی در فقه اسلامی قابل توجیه و دفاع است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Moral Damage Compensation in Islamic Law and Jurisprudence
چکیده انگلیسی مقاله Although "moral damage" is one of the challenging issues necessarily stipulated in present principles, laws and regulations but it is not determined how to compensate and evaluate. Some strategies are considered for moral damage compensation in legal systems of different countries, but there isn't any definite criterion for the methods of moral damage compensation. The writer believes that the capability of moral damage compensation and how to compensate it could be justified and inferred in relation to the law principles in Iran and Islam: the rule of "no-damage" as a jurisprudent certainty is invoked in order to prove the civil liability arising from moral damage and the methods of compensation. In addition to the rule of "no-damage", the other reason is anticipation of blood money about physical hurts which lead to moral damage. The intelligentsia also judge to compensate the moral damage imposed on humans. The moral damage is also compensated in legal law in Iran. There isn’t any definite method to compensate the moral damages but it deems that the common methods in statue, common law and jurisprudence are acceptable because the methods of moral damage compensation are relative and resultant which are derived from legal and social thoughts in every time and then consent and religious law could be understood from the silence and lack of legislator prevention. Therefore, we can say that the acceptance of financial compensation and sorts of non- financial compensation is justifiable and defensible for reparation of moral damage in Islamic jurisprudence
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره نیک فرجام |
دانش آموخته ی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، رشته ی فقه و حقوق، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://jfil.srbiau.ac.ir/article_2780_583.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1736/article-1736-266660.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات