این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 26 مهر 1404
مبانی فقهی حقوق اسلامی
، جلد ۶، شماره ۱ (۱۱ بهار وتابستان ۱۳۹۲)، صفحات ۹-۳۰
عنوان فارسی
مفهوم و عناصر سازنده قاعده شرعی و مقایسه آن با قاعده حقوقی
چکیده فارسی مقاله
قاعده، قضیهای است دارای موضوعی کلی و حکمی که بر جزئیات آن موضوع حاکمیت دارد. قاعده به طورکلی و به اعتبار اینکه مقتضای عقل باشد یا طبیعت و یا توافق اصحاب علوم و صناعات به سه نوع عقلی، طبیعی و وضعی تقسیم میشود. قاعدهی شرعی به عنوان یکی از اقسام قواعد وضعی عبارت است از قضیهای کلی متخذ از شرع و متضمن حکمی از احکام افعال مکلفان که خود از حیث مبنا به اصولی و فقهی و از نظر کیفیت تعلق به اعمال و وقایع مربوط به مکلفان، به تکلیفی و وضعی منقسم میگردد. قاعدهی شرعی دارای سه عنصر است: موضوع، حکم و نسبت خبری. موضوع، مجموع متعلق حکم و شخص مکلف یا محکومٌ فیه و محکومٌ علیه است. حکم، وصف شرعی اعمال مکلفان است و آنچه سبب یا شرط یا مانع شرعی آن اعمال محسوب میشود و یا بیانگر صحت یا بطلان آنهاست. نسبت خبری، ملازمهی میان موضوع و حکم است. قاعده شرعی در عین حال که از همهی اوصاف قاعده حقوقی نظیر کلی بودن، الزامی بودن و ضمانت اجرا داشتن بر خوردار است، از حیث نوع ضمانت اجراها و عرصههای حاکمیت تفاوتهایی هم با آن دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Conception and Elements of Islamic Rule in Comparison with Legal Rule
چکیده انگلیسی مقاله
Rule is a proposition having a general subject and a provision that it rules all of its applied meaning. As a general state, rule is dividable to three types: rational, natural and enacted rule. As a category of the enacted rule, the Islamic rule is a general proposition that has been extracted from Al-Shara, containing a provision governing the people behaviors and factual happenings. This rule is basically divided to principle and jurisprudential rule. Islamic rule has three elements: Subject, provision and attribution. Subject is both of fully responsible person and his/her act; provision is the legal description of behaviors and what has named causation condition, hindrance (al-sabab, al-shart, al-manea ) and validity or nullity ( al-sehhah or al-botlan). Finally attribution is a relation between the subject and the provision. Islamic rule has the same qualities as legal rules. Such as: generality, compulsory and having sanctioned. However, there is some deference between these two rules in regard to their sanctions and scope of jurisdiction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جلیل امیدی |
دانشیار دانشگاه تهران، گروه فقه شافعی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jfil.srbiau.ac.ir/article_2775_583.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1736/article-1736-266655.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات