مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۴، شماره ۱۲، صفحات ۳-۳

عنوان فارسی طراحی کنترل کننده بهینه غیرخطی برای سیستم تعلیق فعال خودرو و بررسی تاثیر آن بر برداشت انرژی الکتریکی
چکیده فارسی مقاله یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در استفاده از سیستم‌های تعلیق فعال خودرو مصرف انرژی خارجی توسط عملگر است. استفاده از سیستم برداشت انرژی الکتریکی یکی از روش‌های جبران مصرف انرژی است که در آن انرژی حاصل از ارتعاشات مکانیکی به انرژی الکتریکی تبدیل شده و ذخیره می‌شود. در این مقاله با طراحی یک کنترل‌کننده‌ی بهینه‌ی غیرخطی جدید برای سیستم تعلیق فعال خودرو که قابل تنظیم می‌باشد و در نظر گرفتن سیستم برداشت انرژی الکتریکی، برهمکنش این دو مورد بررسی قرار گرفته‌است. حلقه کنترل فعال وظیفه محاسبه نیروی مورد نیاز برای تحقق عملکرد مکانیکی مطلوب را دارد و مبتنی بر یک الگوریتم کنترل پیش‌بین غیرخطی مقید است. همچنین، شاخص‌های مکانیکی سیستم تعلیق که شامل راحتی سرنشین و حفظ تماس تایر-جاده می‌باشند توسط ضرایب وزنی تعریف شده در حلقه کنترل فعال مدیریت می‌شوند. از طرفی سیستم برداشت انرژی الکتریکی که شامل ژنراتور خطی مغناطیس دائم، مدار یکسوساز جریان الکتریکی و منبع ذخیره انرژی الکتریکی می‌باشد ارائه شده‌است. در این مقاله به تأثیر انتخاب ضرایب وزنی حلقه کنترل فعال بر میزان برداشت انرژی الکتریکی پرداخته شده‌است. نتایج شبیه‌سازی‌ها به ازای انواع تحریک جاده نشان می‌دهند که استفاده‌ی درست از حلقه کنترل فعال حاکم بر مسأله به همراه سیستم برداشت انرژی، موجب تحقق عملکرد مکانیکی مطلوب توأم با برداشت حداکثری انرژی الکتریکی شده و مصرف انرژی خارجی سیستم کنترل کننده فعال کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیستم تعلیق خودرو، کنترل فعال ارتعاشات، برداشت انرژی، کنترل بهینه‌ی غیرخطی مقید، برهمکنش تعلیق فعال و برداشت انرژی،

عنوان انگلیسی Designing an optimal non-linear controller for an active vehicle suspension system and investigating its effect on electrical energy harvesting
چکیده انگلیسی مقاله One of the most important challenges in using active vehicle suspension systems is the high energy consumption of these types of systems. The use of the electrical energy harvesting system is one of the ways to reduce energy consumption in active suspension. In this article, by designing a new optimal controller of the vehicle active suspension system and the electric energy harvesting system, the interaction of them has been investigated. The active control loop calcultas the required force to realize the desired mechanical performance and is based on the constrained nonlinear predictive control algorithm that is obtained from the continuous model of the system. Also, the mechanical indexs of the suspension system, including travel comfort and roadability, are managed by weight coefficients defined in the active control algorithm. The effect of the weight coefficients of the active control algorithm in such a way to have the maximum harvesting of electrical energy at the same time as achieving the desired mechanical performance is another issue that has been addressed in this article. The results of the simulations for two types of road show that the correct use of the active control algorithm governing the problem leads to the realization of the desired mechanical performance combined with the maximum harvesting of electrical energy and the external energy consumption of the active control system is significantly reduced.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سیستم تعلیق خودرو, کنترل فعال ارتعاشات, برداشت انرژی, کنترل بهینه‌ی غیرخطی مقید, برهمکنش تعلیق فعال و برداشت انرژی

نویسندگان مقاله رضا عزمی |
دانشکده مهندسی مکانیک/ دانشگاه صنعتی سهند/تبریز/ایران

مهدی میرزایی |
صنعتی سهند-مهندسی مکانیک

امیر حبیب زاده شریف |
دانشکده مهندسی برق /دانشگاه صنعتی سهند/ تبریز/ ایران


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_5043_97deae5c47a55c0f0b38c014a8432532.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات