این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، جلد ۲۱، شماره ۵۵، صفحات ۲۱۱-۲۳۶

عنوان فارسی بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر شکل دهی رفتارهای مطلوب تماشاگران فوتبال با تاکید بر حضور زنان در استادیوم های ورزشی
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش سرمایه‌ اجتماعی بر شکل‌دهی رفتارهای مطلوب تماشاگران فوتبال با تاکید بر حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی بود. پژوهش با توجه به نحوه گردآوری داده‌ها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در مرحله کیفی، مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته با 23 نفر از تماشاگران ورزشی زن و مرد و اعضای کانون هواداران، لیدرهای تماشاگران در استادیوم‌ها، ورزشکاران حرفه‌ای، مربیان، مدیران ورزشی، روانشناسان و جامعه‌شناسان ورزشی و متخصصین رسانه‌های ورزشی بود. به روش نمونه‌گیری هدفمند و به شیوه گلوله‌برفی انتخاب شده‌‌اند. در مرحله کیفی داده‌ها ، از طریق روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل و یافته‌ها شامل66 نشان در کدگذاری باز، در کدگذاری محوری در قالب 10 مفهوم طبقه‌بندی شدند. در مرحله کدگذاری انتخابی به مدل‌سازی مولفه‌های سرمایه‌ اجتماعی که بر شکل‌دهی رفتارهای مطلوب تماشاگران فوتبال تاثیرگذاربوده‌اند، پرداخته شده‌ است. در مرحله کمی نمونه پژوهش شامل 200 نفرکه به صورت تصادفی، طبقه‌بندی شده، انتخاب شدند. ابزار پژوهش در مرحله کمی تحقیق، پرسشنامه محقق‌ساخته بود. از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی با استفاده از نرم افزار20 Spss و AMOS جهت ارزیابی مدل پژوهش استفاده شده است. نتایج آزمون مدل تحقیق نشان داد با توجه به شاخص‌های نیکویی برازش (GFI) 913/0 مدل تدوین شده در زمینه نقش سرمایه‌ اجتماعی بر شکل‌دهی رفتارهای مطلوب تماشاگران فوتبال با تاکید بر حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی از برازش مطلوب برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرمایه اجتماعی، تماشاگران، فوتبال، زنان، استادیومها،

عنوان انگلیسی Investigating the role of social capital on the formation of desirable behaviors of football spectators with emphasis on the presence of women in sports stadiums
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the research was to investigate the role of social capital in shaping the desirable behaviors of football spectators by emphasizing the presence of women in sports stadiums. The research was carried out in accordance with the method of collecting data from a mixed exploratory sequence. Data collection tools in the qualitative stage are semi-structured interviews. The statistical sample consisted of 23 people from male and female sports spectators and members of the Fans' Association, spectator leaders in stadiums, professional athletes, coaches, sports managers, psychologists and sports sociologists, and sports media professionals. The research samples were selected by targeted sampling method and snowball method. In the qualitative stage, the data were analyzed by coding method in three stages: open, central and selective. The findings included 63 categories in open coding, in axial coding in the form of 10 classification concepts. In the selection coding stage, the components of social capital have been modeled, which have influenced the formation of desirable behaviors of football spectators. In the quantitative phase, the sample consisted of 200 individuals randomly selected. Exploratory and confirmatory factor analysis was used using 20 Spss and AMOS software to evaluate the research model. The results of the research model showed that according to the Goodness Fitness Index (GFI), 0.913 The model developed in the field of the role of social capital on the formation of desirable behaviors of football spectators with emphasis on the presence of women in sports stadiums has the desired quality.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سرمایه اجتماعی, تماشاگران, فوتبال, زنان, استادیومها

نویسندگان مقاله محبوبه نقوی |
عضو هیات علمی گروه تربیت بدنی/ دانشگاه هنر

امیررضا خادم |
عضو هیات علمی / دانشگاه بهشتی


نشانی اینترنتی http://faslname.msy.gov.ir/article_509_f572aa380ae64b60fe1e382a75712326.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات