این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۳۷۷-۴۰۴

عنوان فارسی ارائه مدلی جهت ارزیابی بهره‌وری کارکنان دانشی با به‌کارگیری روش دلفی فازی و روش بهترین – بدترین فازی (موردمطالعه: شرکت‌های دانش‌بنیان)
چکیده فارسی مقاله در عصر حاضر اهمیت مدیریت دانش و تأثیر آن بر جنبه‌های مختلف سازمان، از جمله جایگاه سازمان میان رقبا و کسب مزیت رقابتی، به طور فزاینده‌ای رو به افزایش است. در فضای رقابتی امروز کارکنانی که دانش را خلق می‌کنند و از آن در جهت توسعه سازمان و ارائه محصولات و خدمات بهتر بهره می‌برند تأثیر قابل توجهی در بهره‌وری سازمان‌ها و جایگاه سازمان میان رقبا دارند. بنابراین، تلاش جهت افزایش بهره‌وری کارکنان دانشی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر موفقیت سازمان‌ها بگذارد. هرچند عدم اطمینان در بازارهای جهانی سبب شده است تا نتوان به صورت دقیق میزان بهره‌وری کارکنان دانشی را ارزیابی کرد، در این پژوهش سعی شد با استفاده از روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره در محیط فازی به عدم اطمینان موجود پاسخ داد. بنابراین، از روش دلفی فازی برای تعیین معیارها بین 12 نفر از خبرگان شرکت‌های دانش‌بنیان و از روش بهترین‌ـ بدترین فازی جهت ارزیابی وزن معیارهای بهره‌وری کارکنان دانشی کمک گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد از بین معیارهای موجود «وجدان کاری»، «تعهد»، و «مسئولیت‌پذیری کارکنان» مهم‌ترین معیار ارزیابی بهره‌وری کارکنان دانشی است. این بدان مفهوم است که اگر سازمانی بخواهد بهره‌وری خود را از طریق کارکنان دانشی خود ارتقا دهد، باید کارکنانی داشته باشد که به سازمان تعهد داشته باشند تا بتوانند با حل به‌موقع مشکلات‌ْ بهره‌وری سازمان را ارتقا و توانایی سازمان را جهت رقابت در بازارهای جهانی افزایش دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهره‌وری سازمانی،بهره‌وری کارکنان دانشی،روش بهترین‌ـ بدترین فازی،روش دلفی فازی،

عنوان انگلیسی Provide a Model to Evaluate the Productivity of knowledge Workers Using the Fuzzy Delphi Method and the Best-Worst Fuzzy Method: A Case Study of Knowledge-Based Companies)
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, the importance of knowledge management and its impact on various aspects of the organization, including the position of the organization among competitors and gaining a competitive advantage, is increasing. In today's competitive environment, employees who create knowledge and use it to develop the organization and provide better products and services have a significant impact on the productivity of organizations and the organization's position among competitors. Therefore, efforts to increase the productivity of knowledge workers and identify the factors affecting it can have a significant impact on the success of organizations. Although uncertainty in global markets has made it difficult to evaluate accurately the productivity of knowledge workers, an attempt is made in this research to respond to the existing uncertainty by using multi-criteria decision-making methods in a fuzzy environment. To this end, the Delphi method is used to determine the key criteria as viewed by 12 experts of knowledge-based companies and the best-worst fuzzy method is used to evaluate the weight of the Knowledge workers’ productivity criteria. The results show that among the criteria of knowledge workers productivity, the “work conscience, commitment, and responsibility” is the most important criteria for the evaluation of knowledge workers’ productivity. This means that if an organization wants to improve its productivity through its knowledge workers, it must have employees in its organization who are committed to organizational issues to be able to improve the organization's productivity and increase the organization's ability to compete in global markets by solving problems on time.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بهره‌وری سازمانی,بهره‌وری کارکنان دانشی,روش بهترین‌ـ بدترین فازی,روش دلفی فازی

نویسندگان مقاله مهدی محمدرضایی |
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محمد علی سرلک |
استاد ‌گروه ‌مدیریت،‌ دانشگاه ‌پیام‌نور،‌ تهران،‌ ایران

ابوالحسن فقیهی |
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_79722_b4cb5068ccf2973a3cf1c6932fcfcfd9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات