این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۳۲۵-۳۵۱

عنوان فارسی رابطه فرهنگ مدرسه و اثربخشی مدرسه با نقش تعدیلگری اندازه مدرسه (مورد مطالعه: مدارس دوره اول متوسطه استان اردبیل)
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فرهنگ مدرسه و اثربخشی مدرسه با نقش تعدیلگری اندازه مدرسه بود. روش تحقیق توصیفی‌ـ همبستگی و مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش همه معلمان مدارس دولتی دوره اول متوسطه استان اردبیل در سال تحصیلی 1397 ـ 1398 با حجم 3064 نفر از 422 مدرسه بود. نمونه آماری پژوهش با حجم 418 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی از 202 مدرسه انتخاب شد. داده‌ها از طریق پرسشنامه فرهنگ مدرسه گرونرت و ولنتاین با ضریب آلفای 94/0 و پرسشنامه اثربخشی مدرسه هوی با ضریب آلفای 90/0 جمع‌آوری شد. نتایج اجرای آزمون ضریب همبستگی نشان داد بین همه ابعاد فرهنگ مدرسه و اثربخشی مدرسه رابطه معنادار مثبت وجود دارد. با اجرای مدل معادله ساختاری اولاً معلوم شد مدل مفروض از برازش قابل قبولی برخوردار است و ثانیاً اثر مستقیم و رابطه معنادار بین فرهنگ مدرسه و اثربخشی مدرسه تأیید شد. نقش تعدیلگری اندازه مدرسه در رابطه بین فرهنگ مدرسه و اثربخشی مدرسه با هیچ‌یک از دو روش مدل‌یابی معادلات ساختاری و رگرسیون سلسله‌مراتبی تأیید نشد. بر اساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که اثربخشی به منزله یک هدف اساسی، بدون توجه به اندازه‌های کوچک و متوسط و بزرگ مدرسه، به ‌طور یکنواخت تحت تأثیر فرهنگ مدرسه قرار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اثربخشی مدرسه،اندازه مدرسه،فرهنگ مدرسه،معلمان،

عنوان انگلیسی The Relationship Between School Culture and School Effectiveness with the Moderating Role of School Size: A Case Study of Ardabil Province Junior High Schools
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study was to investigate the relationship between school culture and school effectiveness through the moderating role of school size. The research method was descriptive-correlation and based on structural equation model. The statistical population of the study consisted of all 3064 teachers from 422 schools in Ardebil province's public junior high school teachers in the academic year 2018-19. A statistical sample of 418 people was selected from 202 schools using proportional stratified sampling. Data were collected by school culture questionnaire of Gruenert and Valentine (1998) and school effectiveness questionnaire of Hoy (2009). Their Cronbach's alpha coefficients were 0.94 and 0.90, respectively. The results of correlation coefficient test showed that there is a positive significant relationship between all dimensions of school culture and school effectiveness. Moreover, by applying the structural equation model, it was first shown that the assumed model had an acceptable fit, and secondly, the direct effect and the significant relationship between school culture and school effectiveness were confirmed. Finally, the moderating role of school size on the relationship between school culture and school effectiveness was not confirmed by neither structural equation modeling nor hierarchical regression. According to the results of this study, we might conclude that effectiveness – as a basic goal for schools – is uniformly affected by school culture, regardless of small, medium, and large school sizes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اثربخشی مدرسه,اندازة مدرسه,فرهنگ مدرسه,معلمان

نویسندگان مقاله علی یوسفی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

عادل زاهد بابلان |
استاد مدیریت آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

مهدی معینی کیا |
دانشیار برنامه ‏ریزی آموزش از راه دور، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_76938_eb18ca543a6e54edde9aed4f2a5354ad.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات