این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۲۲۷-۲۵۰
عنوان فارسی
مدل تأثیر جامعهپذیری سازمانی در پاسخگویی و رفتار اخلاقی با میانجیگری هویت سازمانی (مورد مطالعه: اعضای هیئتعلمی)
چکیده فارسی مقاله
اعضای هیئتعلمی نقش اساسی در دانشگاه و جامعه دارند که نمیتوان به آن بیتوجه بود. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف سنجش روابط علّی بین جامعهپذیری سازمانی با پاسخگویی و رفتار اخلاقی، با نقش میانجی هویت سازمانی، میان اعضای هیئتعلمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفیـ همبستگی است. جامعه آماری همه استادان تماموقت 13 واحد دانشگاهی و در مجموع 695 نفر بود که با روش نمونهگیری طبقهای نسبی حجم نمونه از جدول کرجسی مورگان 263 نفر انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامه استاندارد (جامعهپذیری سازمانی تائورمینا، هویت سازمانی آشفورث و مائل، رفتار اخلاقی سوانسون و هیل، پاسخگویی هاچوارتر) استفاده شد. روایی محتوایی و روایی سازهای پرسشنامهها تأیید شد و پایایی نهایی با آلفای کرونباخ مناسب بود. نتایج بهدستآمده نشاندهنده رابطه مثبت و معنادار بین جامعهپذیری سازمانی با پاسخگویی و رفتار اخلاقی با نقش میانجی هویت سازمانی بود. در نتیجه، جامعهپذیری سازمانی هم به طور مستقیم هم به طور غیرمستقیم با میانجیگری هویت سازمانی میتواند پاسخگویی و رفتار اخلاقی اعضای هیئتعلمی را تحت تأثیر قرار دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعضای هیئتعلمی،پاسخگویی،جامعهپذیری سازمانی،رفتار اخلاقی،هویت سازمانی،
عنوان انگلیسی
The Model of the Impact of Organizational Socialization on Responsibility and Ethical Behavior Through the Mediation of Organizational Identity: A Case Study of Faculty Members
چکیده انگلیسی مقاله
Faculty members play an essential role in university and society and cannot be ignored. The purpose of this study was to assess the causal relationships between organizational socialization and ethical behavior and responsibility with the mediating role of organizational identity among faculty members of Islamic Azad University branches in the West Azarbaijan. The study is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of nature and method. The statistical population was comprised of all 695 full-time faculty members in 13 university branches. The Krejcie-Morgan table was used to select 263 people for data collection through proportional stratified random sampling. Four standard questioners were used to gather data, including Taormina’s organizational socialization, Ashforth and Mail’s organizational identity, Swanson and Hill's ethical behavior, and Hatchwar’s Responsibility questionnaires. The content and construct validity of the questionnaires were confirmed and their reliability was found to be at an adequate level using Cronbach's alpha. The results showed a significant and positive relationship between organizational socialization and responsibility and ethical behavior through the mediating role of organizational identity. As a result, organizational socialization, both directly and indirectly through the mediation of organizational identity, can affect the responsibility and ethical behavior of faculty members.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اعضای هیئتعلمی,پاسخگویی,جامعهپذیری سازمانی,رفتار اخلاقی,هویت سازمانی
نویسندگان مقاله
غلامرضا جباری مراغوش |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
جهانگیر یاری حاج عطالو |
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
صادق ملکی آوارسین |
دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_76937_c5a1cbf9271310b1044eb2859203ebff.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات