مدیریت فرهنگ سازمانی، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۷۸۱-۷۹۹

عنوان فارسی شناسایی و اولویت‌بندی پیشایندها‌ و پسایندهای‌ سایش اجتماعی در سازمان‌ها با استفاده از رویکرد دلفی‌فازی‌
چکیده فارسی مقاله پژوهش ‌حاضر ‌با ‌هدف ‌شناسایی ‌و‌ تبیین ‌پیشایندها ‌و‌ پسایندهای‌ سایش اجتماعی با‌ استفاده ‌از‌ رویکرد‌ دلفی‌فازی بین مدیران و استادان دانشگاه‌‌‌‌های‌ استان ‌‌لرستان ‌انجام ‌گرفت.‌ این‌ پژوهش‌ در زمره ‌پژوهش‌های ‌آمیخته ‌با ‌رویکرد ‌کمّی ‌و‌ کیفی ‌در ‌رهیافت ‌قیاسی ‌استقرایی ‌است ‌که ‌از ‌نظر ‌هدف ‌کاربردی ‌و‌ از حیث ‌ماهیت ‌و‌ روش ‌توصیفی‌ـ پیمایشی ‌است. ‌جامعه ‌‌آماری ‌پژوهش ‌حاضر ‌را مدیران و استادان دانشگاه‌های ‌استان ‌‌لرستان ‌تشکیل دادند ‌که ‌30 نفر ‌از ‌خبرگان ‌آ‌ن‌ها ‌بر اساس ‌اصل‌ کفایت ‌‌نظری ‌و ‌با ‌استفاده‌ از ‌روش ‌نمونه‌گیری ‌هد‌فمند ‌انتخاب شدند.‌ در‌ بخش‌ کیفی‌ پژوهش ‌برای‌ گردآوری ‌اطلاعات ‌از‌ مصاحبه ‌نیمه‌‌ساختار‌یافته ‌استفاده ‌شد ‌که ‌روایی ‌و ‌پایایی ‌آن ‌با‌ استفاده ‌از ‌ضریب‌ روایی محتوا و ‌آزمون‌ کاپای‌ـ‌ کوهن ‌تأیید ‌شد.‌ علاوه‌ بر ‌این،‌ در ‌بخش ‌کمّی ‌برای ‌گردآوری ‌اطلاعات‌ از ‌پرسشنامه ‌مقایسه ‌‌زوجی ‌استفاده ‌شد ‌که ‌روایی ‌و‌ پایایی‌ آن ‌با‌ استفاده‌ از ‌روایی ‌محتوا ‌و‌ آزمون ‌مجدد‌ تأیید ‌شد.‌ در ‌بخش‌ کیفی،‌ داده‌های ‌به‌‌دست‌آمده ‌از‌ مصاحبه ‌با‌ استفاده ‌از‌ نرم‌افزار اتلس‌تی روش ‌کدگذاری‌ تحلیل ‌شد ‌و‌ پیشایندها‌ ‌و‌ پسایندهای‌ سایش اجتماعی سازمانی ‌شناسایی ‌شدند.‌ همچنین ‌در ‌بخش ‌کمّی ‌پژوهش، ‌با ‌استفاده‌ از رویکرد ‌دلفی‌فازی، ‌اولویت‌بندی ‌پیشایندها ‌و‌ پسایندهای‌ سایش اجتماعی سازمانی ‌انجام ‌پذیرفت ‌و‌ مهم‌ترین ‌عوامل ‌و‌ پیامدهای ‌آن ‌مشخص ‌شد. ‌نتایج ‌پژوهش ‌حاکی ‌از ‌آن ‌است ‌که ‌از ‌میان ‌پیشایندهای سایش اجتماعی سازمانی عدم ارائه اطلاعات به دیگران جهت انجام دادن امور و ایجاد موانع در برقراری ارتباط با هم، برخورد‌ سرد با همکاران، و تحقیر ‌فرد مهم‌ترین پیشایندها‌ و عوامل به‌وجودآورنده سایش اجتماعی سازمانی است. همچنین نتایج نشان داد حسادت ‌سازمانی، فشار ‌روحی، عدم رضایت شغلی از پسایندها‌ و پیامدهای مهم سایش اجتماعی سازمانی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استان ‌لرستان،رویکرد دلفی‌‌فازی،سایش اجتماعی،

عنوان انگلیسی Identifying and Prioritizing the Antecedents and Consequences of Social Undermining in Organizations Through Fuzzy Delphi Method
چکیده انگلیسی مقاله This study tried to identify and explain the antecedents and consequences of social undermining among the mangers and professors of Lorestan province universities using Fuzzy Delphi approach. The study was a comparative-deductive mixed-methods study. It was applied, descriptive, and survey in terms of purpose, nature, and method, respectively. The statistical population was comprised of the managers and professors of Lorestan Province universities, from among whom 30 experts were selected using purposive sampling based on theoretical saturation. To collect data in the qualitative phase of the study, semi-structured interviews were used whose validity and reliability were confirmed through content analysis and Cohen’s Kappa. Moreover, to collect data in the quantitative phase, a pairwise comparison questionnaire was employed whose validity and reliability was confirmed via content validity and test-retest methods. In the qualitative phase, the data obtained from interviews was analyzed using Atlas.ti software and the antecedents and consequences of social undermining were identified. Moreover, in the quantitative phase of the study, fuzzy Delphi method was employed to prioritize the antecedents and consequences of organizational social undermining. This way, the most important factors and consequences were identified. The results of the study indicated that refraining to provide information to others in order to carry out their duties, preventing others to communicate with each other, treating colleagues coldly, and disdaining others are the most important antecedents of organizational social undermining. Moreover, the results revealed that organizational contempt, psychological pressure, and lack of job satisfaction are the main consequences of organizational social undermining.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله استان ‌لرستان,رویکرد دلفی‌‌فازی,سایش اجتماعی

نویسندگان مقاله سیده نسیم موسوی |
کارشناسی‌ارشد گروه مدیریت، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر‌، ایران

محسن عارف نژاد |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

علی شریعت نژاد |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

انیس مؤید |
کارشناس‌ارشد مدیریت بازاریابی، دانشکدة اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران


نشانی اینترنتی https://jomc.ut.ac.ir/article_82541_1129d454db7916d6329109a1fcdefbfd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات