این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 4 آذر 1404
مطالعات زبان و گویش های غرب ایران
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱-۱۸
عنوان فارسی
بررسی انتخاب نام فرزندان ازدیدگاه زبان شناسی اجتماعی شناختی در دهه های (۱۳۶۶) تا (۱۳۹۵)؛ مطالعه موردی: بخش کلاترزان در شهرستان سنندج
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی روند نامگذاری فرزندان در طول سه دهۀ اخیر در بخش کلاترزان سنندج است. ﻧﺎم، ﭘﺪﻳﺪه ﻣﻬﻢّ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺑﺎورﻫﺎی دﻳﻨﻲ، ﻣﻠّﻲ، ﻓﻜﺮی و ﺗﺎرﻳﺨﻲ اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ رﻳﺸﻪ دارد؛ بنابراین با تغییر نامها، ضرورتهای جدید فرهنگی مردم، خود را در چگونگی نامگذاری نمایان میسازند. بهدلیل چندبعدیبودن عنصر زبانی نام، نوشتار پیش رو در چارچوب زبانشناسی اجتماعی شناختی انجام گرفته است؛ زیرا جامعهشناسی زبان و زبانشناسی شناختی، هیچیک بهتنهایی قادر به تبیین جنبههای گوناگون نامگذاری نیستند. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی است. در این راستا 8325 نام پسر و دختر بهصورت تمامشماری گردآوری شد. نامها بهلحاظ جنسیت، تفاوت گونههای سورانی و هورامی زبان کردی و همچنین میزان استفاده از نامهای الهامگرفته از طبیعت بررسی شده است. براساس یافتههای پژوهش، میانگین نامهای سه دهه برآمده از خاستگاه هویت ملّی بالاترین فراوانی (2628) را داشته و نامهای قومی (2440) و نامهای مذهبی (2353) بهترتیب رتبه دوم و سوم فراوانی را دارد. نامهای با هویت ملّی و مذهبی، روندی کاهشی داشته و گرایش به نامهای قومی و فراملّی، سیری افزایشی داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جامعه شناسی زبان، زبانشناسی شناختی، نامگذاری، هویت، کلاترزان،
عنوان انگلیسی
A Cognitive Socio-linguistic Study of Choosing Names for Children in (1985-2015); A Case Study: Kalatarzan Region of Sanandaj, Kurdistan
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the naming trends during recent three decades in Kalatarzan of Sanandaj, Iran. Name is a cultural and social phenomenon rooted in the beliefs of the individuals within the community. Thus, the process of children's naming can represent the process of social and cultural changes in the social system. Due to multidimensional aspect of naming, the present research was carried out adopting a cognitive-sociolinguistic approach because neither social nor cognitive linguistics can tackle exploring various aspects of naming. The research method is descriptive-analytical. In order to complete the task, 8325 boys and girls names were collected. The names were analyzed in terms of gender, differences in Sorani and Hewrami varieties of Kurdish, as well as the extent to which nature-inspired names have been used. The result demonstrated that national identity group had the highest frequency (2628 names), followed by ethnic names (2440 names) and religious ones (2353 names) as second and third names with highest frequency. The result of the study indicated that names with national and religious identity had a decreasing trend and names with ethnic and international identity had increased.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
جامعه شناسی زبان, زبانشناسی شناختی, نامگذاری, هویت, کلاترزان
نویسندگان مقاله
سید انور اسدی |
دانشجوی دکترای ، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
ابراهیم بدخشان |
دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
عادل دست گشاده |
استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
زانیار نقشبندی |
استادیار گروه زبان وادبیات کردی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jlw.razi.ac.ir/article_1374_7c8868dbb58fb41459d01746d9f587b4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات