این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت بازاریابی، جلد ۱۷، شماره ۵۷، صفحات ۱۰۱-۱۱۵

عنوان فارسی مسئولیت اجتماعی و کارایی سرمایه‌گذاری: نقش تعدیلی نوع استراتژی تجاری شرکت (مورد مطالعه: شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه یکی از عوامل مؤثر بر رشد و توسعه اقتصادی پایدار، سرمایه‌گذاری کارآمد است که می‌تواند برای سهام‌داران ارزش‌آفرینی کند. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی و کارایی سرمایه‌گذاری است. روش پژوهش: برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از مدل رگرسیون خطی چندگانه مبتنی بر داده‌های تابلویی استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج بررسی 140 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1394 تا 1400 حاکی از آن است که بین افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و کارایی سرمایه‌گذاری رابطه منفی و معناداری وجود دارد و در سال‌هایی که افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکت بیشتر بوده است، سطح کارایی سرمایه‌گذاری کم‌تر است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که بین استراتژی تهاجمی و سرمایه‌گذاری بیش‌ازحد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و در سال‌هایی که شرکت استراتژی تهاجمی را انتخاب کرده است، بیش سرمایه‌گذاری در شرکت بیشتر بوده است. همچنین بین استراتژی تدافعی و کم سرمایه‌گذاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و در سال‌هایی که شرکت استراتژی تدافعی را انتخاب کرده است، کم سرمایه‌گذاری در شرکت بیشتر بوده است. همچنین نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکتی تأثیر منفی و معناداری بر رابطه استراتژی تهاجمی با بیش سرمایه‌گذاری دارد و در سال‌هایی که افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها بیشتر بوده است، تأثیر استراتژی تهاجمی بر بیش سرمایه‌گذاری ضعیف می‌شود. همچنین مسئولیت اجتماعی شرکت بر رابطه استراتژی تدافعی و بیش سرمایه‌گذاری تأثیر مثبت و معناداری دارد و در سال‌هایی که افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها بیشتر بوده است، تأثیر استراتژی تدافعی بر بیش سرمایه‌گذاری تقویت می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مسئولیت اجتماعی شرکت، کارایی سرمایه‌گذاری، استراتژی تجاری،

عنوان انگلیسی Social Responsibility and Investment Efficiency: The Moderating Role of the Type of Business Strategy of the Company (Case Study: Companies Listed On the Tehran Stock Exchange)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Today, one of the effective factors for sustainable economic growth and development is efficient investment that can create value for shareholders. The purpose of this research is to investigate the relationship between social responsibility and investment efficiency. Methods: To test the research hypotheses, a multiple linear regression model based on panel data has been used. Results: The results of a survey of 140 companies listed on the Tehran Stock Exchange during the period 2013 to 2021 indicate that there is a negative and significant relationship between disclosure of corporate social responsibility information and investment efficiency, and in the years when disclosure of corporate social responsibility information is more The level of investment efficiency has been lower. Conclusion: The results showed that there is a positive and significant relationship between aggressive strategy and over-investment and in the years that the company has chosen an offensive strategy, there has been more investment in the company. There is also a positive and significant relationship between defensive strategy and low investment, and in the years that the company has chosen a defensive strategy, there has been less investment in the company. The results also showed that corporate social responsibility has a negative and significant effect on the relationship between aggressive strategy and over-investment and in years when the disclosure of corporate social responsibility information has been more, the impact of aggressive strategy on over-investment is weak. In addition, corporate social responsibility has a positive and significant effect on the relationship between defensive strategy and over-investment, and in years when the disclosure of corporate social responsibility information has been more, the effect of defensive strategy on over-investment is strengthened.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مسئولیت اجتماعی شرکت, کارایی سرمایه‌گذاری, استراتژی تجاری

نویسندگان مقاله داریوش آقبلاغی طهماسبی |
دکتری مدیریت بازرگانی، استاد مدعو دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران

میثم فرجی |
کارشناسی ارشد مدیریت مالی دانشگاه تهران، تهران، ایران

امیر چراغی |
کارشناسی ارشد MBA دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jomm.srbiau.ac.ir/article_20834_96bca6e79f7dde4b3ea224ea4ba8976d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات