|
کارآفرینی در کشاورزی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۷۳-۸۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان با تأکید بر هنجارهای خانوادگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
خودکارآمدی کارآفرینانه دلالت بر باور یک فرد به تواناییهایش در دستیابی به اهداف و فعالیتهای کارآفرینی دارد که شکلگیری آن از عوامل مختلفی تاثیر میپذیرد. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان با تأکید بر هنجارهای خانوادگی انجام شد. پژوهش از نظر گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه مورد مطالعه شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان (3000 نفر) بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 341 نفر از آنها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد (9/0=α). روایی پرسشنامه به روش محتوایی با نظرخواهی از اعضای هیأت علمی گروه مشاوره و روانشناسی و مدرسان درس کارآفرینی تایید شد. نتایج مقایسه میانگین نشان داد خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان در بین مقاطع تحصیلی مختلف و همچنین بین دانشجویان با سبک تربیتی و طبقه اجتماعی مختلف، تفاوت معنیداری داشت. نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای مسئولیتپذیری، سبک تربیتی، طبقه اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشجویان در مجموع 7/60 درصد از تغییرات خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان را تبیین کرد. همچنین یافتههای تحقیق نشان داد که خودکارآمدی نه تنها تاثیر مثبتی در کارآفرینی افراد دارد، بلکه یکی از مهمترین عوامل موثر بر قصد کارآفرینی افراد و ایجاد شرکتهای جدید است. لذا پیشنهاد میشود نظامهای آموزشی برنامههای خود را بر محور خودکارآمدی و توانمندسازی کارآفرینانه دانشجویان با توجه به ارزشهای خانوادگی – اجتماعی مرسوم طراحی نمایند تا در تحقق هدف ارتقای کارآفرینی دانشجویان تاثیرگذار باشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودکارآمدی، هنجارهای خانوادگی، کارآفرینی، آموزش، حمایت اجتماعی، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Factors Affecting Students' Entrepreneurial Self-Efficacy with Emphasis on Family Norms |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Entrepreneurial self-efficacy indicates a person's belief in his/her abilities in achieving entrepreneurial goals and activities, the formation of entrepreneurial self-efficacy is influenced by various factors. The main purpose of this study was to investigate the factors effect on students’ entrepreneurial self-efficacy with emphasis on family norms. This research is applied research SMEs in the framework of descriptive-survey research. The statistical population of this study consisted of 3000 students in Islamic Azad University, The data of 341 people were collected randomly based on Krejcie and Morgan table in 2020. SPSS software was used for data analysis. Cronbach's alphat was calculated 0.9 in order to determine the reliability of the questionnaire. The content validity of the questionnaire was also confirmed by consulting the faculty members of the Counseling and Psychology Department and the instructors of the entrepreneurship course. The results of mean comparison showed that there is significant difference between entrepreneurial self-efficiency and “educational level”, “educational style” and “social class” variables. Also, the results showed that the variables of responsibility, educational style, social class and academic performance explain 60.7% of the changes in the dependent variable of the research (entrepreneurial self-efficacy of student). Findings showed that self-efficacy not only has a positive effect on entrepreneurship, but also one of the most important factors in the intention of entrepreneurship and the creation of new companies. Therefore, designing an entrepreneurship-oriented education system and paying attention to the family-social support of individuals will have a great impact on developing the entrepreneurial self-efficacy spirit of students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
خودکارآمدی, هنجارهای خانوادگی, کارآفرینی, آموزش, حمایت اجتماعی |
|
نویسندگان مقاله |
فرشته غیاثوندغیاثی | دکترای تخصصی
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jead.gau.ac.ir/article_5419_2248d4ed4a7834b9543bcf7ec22c2106.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|