|
کارآفرینی در کشاورزی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۱-۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل زنجیره ارزش کسب و کارهای شیلاتی با نگرش کارآفرینی - مطالعه موردیتعاونیهای صیادی پره استان گلستان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از انجام این پژوهش، تحلیل زنجیره ارزش کسب و کارهای شیلاتی با نگاه ویژه بر موضوع کارآفرینی و بررسی عوامل موثر بر آن جهت بهبود عملکرد تعاونیهای صیادی پره استان گلستان به خصوص تاثیر آن بر کسب و کارهای شیلاتی است. در این پژوهش تمرکز اصلی مطالعات بر تحصیلات افراد شاغل در این صنعت بوده است. این پژوهش از نظر شیوهی گردآوری دادهها از نوع توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری از 13 تعاونی صیادی تشکیل شده که به سه گروه اصلی: 11 مدیر عامل، 23 کارمند و 134 کارگر تقسیم شدهاند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته ای که روایی پرسشنامه با نظر متخصصان تایید شده بود، استفاده شده است. جهت تایید پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که 867/0 درصد به دست آمد. به منظور تحلیل دادهها از آزمونهای اسمیرونوف، کراسکال والیس و فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که سطح تحصیلات افراد شاغل در تعاونی صیادی رابطه معنی داری با عوامل کارآفرینی دارد به عبارتی دیگر هر چه سطح مدیریت تامین نهادهها در تعاونیهای مورد بررسی افزایش یابد، سطح متغیر کسب و کار، بازاریابی و فروش افزایش مییابد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
زنجیره ارزش، تعاونی صید پره، کارآفرینی، کسب وکارهای شیلاتی، |
|
عنوان انگلیسی |
The value chain analysis of fisheries businesses with an entrepreneurship orientation - case of beach seine fishing cooperative of Golestan Province |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of the study is to analyze the value chain of fisheries businesses with anentrepreneurial orientation in beach seine fishing cooperatives in Golestan province. The surveyresearch method was used in the study. The target population consisted of 13 fishingcooperatives and the required data were collected from three main groups including 11 CEOs,23 employees and 134 workers. The data collection tool was a researcher-made questionnairethat consisted of 62 items to measure the 9 main components of the value chain of fisheriesbusinesses. The validity of the questionnaire was confirmed by the experts and its reliability wasevaluated and confirmed by calculating Cronbach's alpha (average 0.867). The descriptivestatistics of mean and standard deviation were calculated for the items of each component andFriedman test was used to rank the components of the value chain. The results showed that thecomponents of "financial and investment management", "distribution network management","input supply management", "catch management", "manpower management", "riskmanagement", "marketing and sales management", "social network management" and"management of innovation and technology absorption" are more important in the value chainof fisheries businesses, respectively. These results can be used to develop employment andentrepreneurship in the fisheries and aquaculture industry. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
زنجیره ارزش, تعاونی صید پره, کارآفرینی, کسب وکارهای شیلاتی |
|
نویسندگان مقاله |
شقایق شهرکی | گروه تولید و بهره برداری آبزیان، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
سعید گرگین | گروه تولید و بهره برداری آبزیان، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
محمدشریف شریفزاده | عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
غلامحسین عبدالله زاده | عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
حدیثه کشیری | گروه تولید و بهره برداری آبزیان، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
محبوبه شهرکی | دبیر آموزش و پرورش
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jead.gau.ac.ir/article_5415_702a8f26d252d39a1f8063874f086c3f.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|