کارآفرینی در کشاورزی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۳۱-۴۴

عنوان فارسی بررسی رابطه برند دانشگاه و جهت‌گیری شغلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله با توجه به ظهور چالش‌های الگوهای سنتی اشتغال از جمله درخواست جهانی برای کار حرفه‌ای، بخش آموزش عالی با تقاضای فزاینده‌ای برای انتقال موثرتر فارغ‌التحصیلان از آموزش به کار مواجه است. بر همین اساس این تحقیق با هدف ارزیابی رابطه برند دانشگاه و جهت‌گیری شغلی سازنده دانشجویان دانشگاه علوم‌ کشاورزی و منابع طبیعی گرگان انجام شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. تعداد 120 نفر از دانشجویان نیمسال آخر به عنوان نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده های تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود. تعیین روایی پرسشنامه‌ با نظر اساتید متخصص انجام شد. پایایی پرسشنامه نیز با انجام آزمون آلفای کرونباخ به مقدار 96/0 مورد تایید قرار گرفت. یافته‌های تحقیق نشان داد که بیشتر پاسخگویان، یعنی 1/66 درصد برند دانشگاه را برندی متوسط و ضعیف توصیف کرده و 6/48 درصد به لحاظ جهت‌گیری شغلی سازنده در وضعیت خوبی به سر می‌بردند. همچنین بین جهت‌گیری شغلی سازنده دانشجویان و درک آن‌ها از برند دانشگاه رابطه معنی‌داری در سطح 01/0 وجود دارد بنابراین اعتبار دانشگاه محل تحصیل و تصویر ذهنی دانشجویان از برند آن می‌تواند تاثیر مهمی بر جهت‌گیری سازنده شغلی دانشجویان داشته باشد.‌
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برند دانشگاه، جهت گیری شغلی، اشتغال پذیری، دانشجویان کشاورزی،

عنوان انگلیسی Investigating the relationship between university brand and career orientation of students
چکیده انگلیسی مقاله Due to the emergence of challenges of traditional employment patterns, including the global demand for professional work, the higher education sector is facing increasing demand for more efficient transfer of graduates from training to work. Accordingly, this study was conducted with the aim of evaluating the relationship between the university brand and the constructive career orientation of students of Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources. The method of this research is descriptive-correlational survey. A total of 120 final year students were selected as a sample using Krejcie and Morgan table and random sampling method. The research data collection tool was a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was determined with the opinion of expert professors. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha test of 0.96. Findings showed that most of the respondents, ie 66.1% described the university brand as a medium and weak brand and 48.6% were in a good position in terms of constructive job orientation. Also, there is a significant relationship between students' constructive career orientation and their perception of the university brand at the level of 0.01, so the credibility of the university and students' mental image of its brand can have an important effect on students' constructive career orientation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله برند دانشگاه, جهت گیری شغلی, اشتغال پذیری, دانشجویان کشاورزی

نویسندگان مقاله مهشید صابری تنسوان |
دانشجوی کارشناشی‌ارشد دانشکده مدیریت کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

محمدشریف شریف‌زاده |
دانشیار ، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران


نشانی اینترنتی https://jead.gau.ac.ir/article_5468_7ecbfa4c6c992801be56ade81fabea2a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات