کارآفرینی در کشاورزی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۷۹-۹۲

عنوان فارسی طراحی مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد استراتژی اقیانوس آبی
چکیده فارسی مقاله امروزه بسیاری از سازمان‌های بزرگ، کارآفرینی را به عنوان روشی برای کسب مزیت رقابتی در بلندمدت استفاده می‌کنند. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد استراتژی اقیانوس آبی یعنی رویکرد گریز از رقابت بود. این استراتژی معتقد است، لازم است بنگاه‌های اقتصادی فضایی سالم از رقابت ایجاد کنند که بر این اساس بتوانند رشد و شکوفایی بهتر و بیشتری داشته باشند. به این منظور از روش تحقیق مبتنی بر ترکیب روش دلفی و مدل‌سازی ساختاری تفسیری با نظرسنجی از 28 نفر خبره استفاده شد. غربال‌گری مولفه‌ها با روش دلفی انجام شد که 27 مولفه در قالب 6 بعد شناسایی شدند. برای سطح‌بندی ابعاد از مدل‌سازی ساختاری- تفسیری استفاده شد. پس از تحلیل داده‌ها، ابعاد در سه سطح دسته‌بندی شد. نتایج نشان داد زیربنای توسعه کارآفرینی با رویکرد اقیانوس آبی، در درجه اول عوامل سازمانی و دوم عوامل مدیریتی، فرصت و سوم محیطی- نهادی، اقیانوس آبی، عوامل انسانی هستند. برای خوشه‌بندی ابعاد از تحلیل‌ MICMAC استفاده شد. ابعاد سازمانی، فرصت و عوامل مدیریتی در خوشه مستقل و ابعاد محیطی- نهادی، اقیانوس آبی و عوامل انسانی در خوشه وابسته قرار گرفتند. در نهایت می‌توان گفت مدیران با استفاده از استراتژی اقیانوس آبی قادر خواهند شد حتی در بازارهای به حد کافی بالغ نیز فرصت‌های کارآفرینی را کشف و یا خلق کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توسعه کارآفرینی، استراتژی اقیانوس آبی، دلفی، ساختاری تفسیری،

عنوان انگلیسی Designing an Entrepreneurship Development Model with a Blue Ocean Strategy Approach
چکیده انگلیسی مقاله Today, many large organizations use entrepreneurship as a way to gain competitive advantage in the long term. The purpose of this study was to design an entrepreneurship development model with a blue ocean strategy approach, ie a non-competitive approach. This strategy believes that it is necessary for enterprises to create a well environment of competition so that they can better grow and more prosper. For this purpose, a research method based on a combination of Delphi method and interpretive structural modeling with a survey of 28 experts was used. Screening of components was performed by Delphi method and 27 components were identified in 6 dimensions. Structural-interpretive modeling was used to classify the dimensions. After analyzing the data, the dimensions were classified at three levels. The results showed the foundation of entrepreneurship development with the blue ocean approach, firstly are organizational factors, secondly are managerial and opportunity factors thirdly are environmental-institutional, blue ocean and human factors. MICMAC analysis was used for dimension clustering. Dimensions such as organizational factors, opportunity and management factors were in independent clusters and the dimensions such as environmental-institutional, blue ocean and human factors were in dependent clusters. Finally, it can be stated that managers by using the blue ocean strategy will be able to discover or create entrepreneurial opportunities even in sufficiently mature markets.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله توسعه کارآفرینی, استراتژی اقیانوس آبی, دلفی, ساختاری تفسیری

نویسندگان مقاله محمد پناهی |
دانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه کارآفرینی، واحد علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌آباد کتول، ایران.

نیما رنجی جفرودی |
استادیار، گروه مدیریت، واحد بندرانزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرانزلی، ایران.

مجید نصیری |
استادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول ، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول ، ایران.


نشانی اینترنتی https://jead.gau.ac.ir/article_5516_5dd297165d6fcf71eb54bde4a0dd0597.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات