کارآفرینی در کشاورزی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۶۵-۷۸

عنوان فارسی بررسی رابطه انگیزه تحصیلی و قابلیت‌های کارآفرینی در بین دانشجویان
چکیده فارسی مقاله امروزه با توجه به معضل بیکاری، دانشجویان نه تنها باید با کارآفرینی آشنا شوند، بلکه باید با کسب دانش، نگرش آنان نیز در تحصیل نسبت به رفتار کارآفرینان تقویت شود. در همین راستا، تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطۀ انگیزه تحصیلی دانشجویان با قابلیت‌های کارآفرینی آنان اجرا شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی-کاربردی بوده و به صورت پیمایش پرسشنامه‌ای انجام گردید. روایی صوری و پایایی پرسشنامه به ترتیب با استفاده از دیدگاه کارشناسان و آزمون آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی دو استان گلستان و خراسان شمالی تشکیل دادند (3095=N) که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، 350 نفر به‌عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که دانشجویان مقطع کارشناسی انگیزۀ تحصیلی بیشتری نسبت به سایر مقاطع تحصیلی دارند و دانشجویان کارشناسی ارشد از قابلیت‌های کارآفرینی بیشتری نسبت به سایر مقاطع تحصیلی برخوردارند. همچنین، در بین ابعاد پنج‌گانه قابلیت‌های کارآفرینی، دانشجویان در بُعد «عزم و اراده» نمرات بالاتری کسب کردند. تحقیق حاضر نشان داد که همبستگی مثبت و معنی‌داری بین انگیزه تحصیلی و قابلیت‌های کارآفرینی وجود دارد که بیانگر موفقیت بیشتر دانشجویان باانگیزه تحصیلی بالاتر در بهبود قابلیت‌های کارآفرینی است. ارتقاء انگیزه تحصیلی در بین دانشجویان و همسو نمودن برنامه‌های درسی با قابلیت‌های کارآفرینی از پیشنهادهای این تحقیق است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزه، کارآفرینی، استقلال‌طلبی، خلاقیت،

عنوان انگلیسی Investigating the Relationship between Academic Motivation and Entrepreneurial Capabilities among Students
چکیده انگلیسی مقاله Today, due to the problem of unemployment, students should not only be familiar with entrepreneurship, but also with the acquisition of knowledge, their attitude towards education should be strengthened towards the behavior of entrepreneurs. In this regard, the present study was conducted to investigate the relationship between students' academic motivation and their entrepreneurial abilities. The research method was descriptive-applied and was conducted as a questionnaire. The face validity and reliability of the questionnaire were confirmed using experts' views and Cronbach's alpha test, respectively. The statistical population of this study consisted of humanities students in Islamic Azad universities of Golestan and North Khorasan provinces (N= 3095) that using Krejcie-Morgan table, 350 people were studied as a sample size. The results showed that undergraduate students have more academic motivation than other graduates and graduate students have more entrepreneurial abilities than other students. Also, among the five dimensions of entrepreneurial capabilities, students scored higher in the "determination" dimension. The present study showed that there is a positive and significant correlation between academic motivation and entrepreneurial capabilities, which indicates the greater success of students with higher academic motivation in improving entrepreneurial capabilities. Promoting academic motivation among students and aligning curricula with entrepreneurial capabilities are some of the suggestions of this research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله انگیزه, کارآفرینی, استقلال‌طلبی, خلاقیت

نویسندگان مقاله معصومه امیری |
مدرس هنرستان‌های شهرستان گرگان، ایران

احمد عابدی سروستانی |
دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ایران

محمدرضا شهرکی |
کارشناس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، ایران


نشانی اینترنتی https://jead.gau.ac.ir/article_5515_a9826bc87f879850dd6eb9418f23865a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات