|
کارآفرینی در کشاورزی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۸۵-۱۰۲
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی مدل کارآفرینی زنان روستایی در گردشگری کشاورزی با استفاده از رویکرد آمیخته |
|
چکیده فارسی مقاله |
در حال حاضر زنان در روستا نقش کارآفرینی بارزی دارند و طراحی مدل کارآفرینی زنان روستایی در سیاستگذاری گردشگری کشاورزی اهمیت زیادی دارد. هدف پژوهش حاضر طراحی و تبیین مدل کارآفرینی زنان روستایی در گردشگری کشاورزی است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی-توسعهای، از نظر ماهیت اکتشافی است. در بخش کیفی پژوهش، تیم مشارکتکننده شامل خبرگان دانشگاهی در حوزه گردشگری کشاورزی میباشد که به شیوه غیر تصادفی (هدفمند) و به تعداد 30 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمّی شامل زنان کارآفرین روستایی است که پرسشنامه به روش سرشماری بین آنان توزیع شد. در بخش کیفی، اطلاعات در قالب مدل مفهومی داده بنیاد تدوین شد، سپس در آزمون مدل، فرضیههای پژوهش با روش تحلیل مسیر و استفاده از نرمافزارهای SPSS25 و Amos مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که شرایط علی اثرگذار بر گردشگری کشاورزی شامل قصد اجرای کارآفرینی در گردشگری کشاورزی، خودکارآمدی ادراک شده، فرصت و قابلیت ادراک شده و رفتار برنامهریزی شده است. شرایط مداخلهگر شامل افزایش آگاهی، حمایت مالی و آموزشی، ابتکار و تلاش صاحبان مزارع گردشگری و شرایط زمینهای شامل بهبود محیط کارآفرینی در جوامع روستایی، افزایش دانش و مهارت و تسهیلات و مشارکت مقامات است. همچنین راهبردهای ارائه شده شامل سرمایهگذاری، سازماندهی و مدیریت و تحلیل نقاط قوت تعیین شد، کاهش آسیبهای اجتماعی، بهعنوان پیامدهای تأثیر قصد مجدد کارآفرینی زنان روستایی در گردشگری کشاورزی نیز مشخص شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کارآفرینی، گردشگری کشاورزی، کارآفرینی زنان روستایی، روستا، |
|
عنوان انگلیسی |
Designing a Rural Women Entrepreneurship Model in Agricultural Tourism Using a Mixed Approach |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Currently, women in rural areas have a significant entrepreneurial role and designing a rural women entrepreneurship model is very important in agricultural tourism policy. The purpose of this study is to design and explain the entrepreneurial model of rural women in agricultural tourism. This research is exploratory in terms of applied-developmental purpose. In the qualitative part of the research, the participating team includes academic experts in the field of agricultural tourism who were selected in a non-random (purposeful) manner and 30 people were selected. The statistical population in the quantitative part includes rural women entrepreneurs among whom a questionnaire was distributed by census method. In the qualitative part, the information was compiled in the form of a conceptual data model of the foundation, and then in the model test, research hypotheses were analyzed by path analysis method using SPSS25 and Amos software. The results showed that the causal conditions affecting agricultural tourism include the intention to implement entrepreneurship in agricultural tourism, perceived self-efficacy, perceived opportunity and capability, and planned behavior. Intervention conditions include raising awareness, financial and educational support, initiative and efforts of tourism farm owners and contextual conditions include improving the entrepreneurial environment in rural communities, increasing knowledge and skills, and facilitating the participation of officials. Also, the proposed strategies including investment, organization and management and analysis of strengths were identified, and the reduction of social ills was identified as a consequence of the impact of the re-entrepreneurship intention of rural women on agricultural tourism. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
کارآفرینی, گردشگری کشاورزی, کارآفرینی زنان روستایی, روستا |
|
نویسندگان مقاله |
یزدان شیرمحمدی | استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
محمد امین معاونی | کارشناسارشد ، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیامنور
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jead.gau.ac.ir/article_5593_f5bbc8baf8af5b79c4214f25ff8c247e.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|