کارآفرینی در کشاورزی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱۷-۳۴

عنوان فارسی بررسی تأثیر نظام ارزشی اخلاق‌‌گرا بر دانشگاه کارآفرین
چکیده فارسی مقاله نظام ارزشی به‌عنوان محوری‌ترین اعتقاد فرد تلقی می‌شود که راه‌ها، هدف‌ها و رفتارهای وی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین تأثیر نظام ارزشی اخلاق‌گرا بر دانشگاه کارآفرین به‌منظور ارائه مدل در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان گلستان می‌باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی بوده که با رویکردی آمیخته انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی به تعداد ده نفر می‌باشد که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب گردیدند. نمونه آماری در بخش کمی شامل 241 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان گلستان بوده که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. داده‌ها پژوهش از مطالعه کتابخانه‌ای و روش میدانی جمع‌آوری شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق‌ساخته نظام ارزشی اخلاق‌گرا و پرسشنامه دانشگاه کارآفرین گیب بود. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تأیید خبرگان دانشگاهی در رشته‌های مدیریت، روانشناسی و برنامه‌ریزی آموزشی رسید و پایایی آن‌ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه نظام ارزشی اخلاق‌گرا 92/0 و دانشگاه کارآفرین 93/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد بین نظام ارزشی اخلاق‌‌گرا با دانشگاه کارآفرین براساس ضرایب مسیر بارعاملی (660/0) و همچنین مقدار t-value محاسبه شده (134/19) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و مدل ارائه شده دارای برازش مناسب می‌باشد. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می‌شود مدیریت دانشگاه به ارزش‌های اخلاقی به عنوان یک مزیت رقابتی در سازمان توجه ویژه‌ای نموده و کارکنان را به رعایت نظم و اصول اخلاقی در سازمان تشویق نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظام ارزشی، نظام ارزشی اخلاق گرا، دانشگاه کارآفرین،

عنوان انگلیسی Investigating the effect of ethical value system on entrepreneurial university
چکیده انگلیسی مقاله Value system is considered as the most central belief of a person that influences his ways, goals and behaviors. This study aimed to determine the effect of ethical value system on entrepreneurial university in order to present a model in Islamic Azad universities of Golestan province. The present study is applied in terms of purpose and descriptive survey method that has been done with a mixed approach. The statistical population in the qualitative section includes ten university experts selected by purposeful sampling. The statistical sample in the quantitative section included 241 faculty members of Islamic Azad universities in Golestan province selected by simple random sampling. Research data were collected from library study and field method. The research instruments were a researcher-made questionnaire made by the Ethical Value System and the questionnaire of Gibb Entrepreneurial University. The face and content validity of the instruments were confirmed by academic experts in the fields of management, psychology and educational planning and their reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient for the ethical value system questionnaire 0.92 and the entrepreneurial university 0.93. The results showed that there is a positive and significant relationship between the ethical value system and the entrepreneurial university based on the coefficients of the load factor (0.660) and the calculated t-value (19.134) and the proposed model has a suitable fit. According to the research results, it is suggested that the officials of the entrepreneurial university pay more attention to the ethical value system in order to better advance their goals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نظام ارزشی, نظام ارزشی اخلاق گرا, دانشگاه کارآفرین

نویسندگان مقاله مهدی صالحی‌نیا |
دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

مریم تقوایی‌یزدی |
گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاداسلامی، ساری، ایران.


نشانی اینترنتی https://jead.gau.ac.ir/article_5589_bc2c61fe4293306ec584a916a1e734bf.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات