کارآفرینی در کشاورزی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱-۱۶

عنوان فارسی طراحی الگوی رفتارکارآفرینانه سازمانی با رویکرد ترکیبی
چکیده فارسی مقاله با توجه به این ‌که رفتار کارآفرینانه سازمانی امری ضروری برای همه سازمان‌ها اعم از دولتی و خصوصی است، بنابراین هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی رفتار کارآفرینانه سازمانی با رویکرد ترکیبی بود که به ‌صورت موردی در دادگستری استان گلستان انجام شد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی می‌باشد که برای تحلیل آن از نرم‌افزار اکسل استفاده شد. در گام اول عوامل مؤثر بر رفتار کارآفرینانه سازمانی بر اساس پیشینه تحقیق و مصاحبه نیمه ساختار‌یافته با 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی به روش دلفی، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 23 مؤلفه در 7 بعد (رفتاری، محیطی، محتوایی، زمینه‌ای، ارتباطی، ساختاری، فردی) بود. سپس در گام دوم ابعاد شناسایی شده با روش ساختاری تفسیری سطح‌بندی و با تحلیل میک‌مک خوشه‌بندی شدند. نتایج نشان دادند ابعاد رفتاری و ارتباطی در سطح اول، ابعاد محیطی، محتوایی، زمینه‌ای و فردی در سطح دوم و بعد ساختاری در سطح سوم قرار دارند و ابعاد رفتاری و‌ ارتباطی در خوشه وابسته، ابعاد محتوایی، زمینه‌ای و فردی در خوشه پیوندی و ابعاد محیطی و ساختاری در خوشه مستقل قرار گرفته‌اند. بر اساس نتایج تحقیق پیشنهاد می‌شود، به ‌منظور خلق رفتار کارآفرینانه در کارکنان و ساختار سازمان باید به صورت کارآمد و منعطف در برابر تغییرات محیطی بوده و مدیران به دور از بروکراسی اداری، مشوق روحیه رفتار کارآفرینانه کارکنان باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار، کارآفرینی سازمانی، مدل‌سازی ساختاری تفسیری، میک‌مک،

عنوان انگلیسی Designing an organizational entrepreneurial behavior model with a combined approach
چکیده انگلیسی مقاله Considering that organizational entrepreneurial behavior is a necessity for all organizations, both public and private, so the purpose of this study was to design a model of organizational entrepreneurial behavior with a combined approach, which was done on a case-by-case basis in the judiciary of Golestan province.The present study is applied in terms of purpose and descriptive-correlation based on the method, which was analyzed using Excel software. In the first step, the factors affecting organizational entrepreneurial behavior were identified based on the research background and semi-structured interviews with 11 academic and organizational experts by Delphi method. The output of this stage was 23 components in 7 dimensions (behavioral, environmental, content, contextual, communication, structural, individual). Then, in the second step, the identified dimensions were graded by interpretive structural method and clustered by Mikmak analysis. The results showed that the behavioral and communication dimensions are in the first level, environmental, content, contextual and individual dimensions are in the second level and structural dimension are in the third level. Environmental and structural are located in independent clusters. Based on the research results, it is suggested that in order to create entrepreneurial behavior in employees and the structure of the organization should be efficient and flexible in the face of environmental change and managers away from bureaucracy should encourage the entrepreneurial behavior of employees.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رفتار, کارآفرینی سازمانی, مدل‌سازی ساختاری تفسیری, میک‌مک

نویسندگان مقاله علی سوسرائی |
دانشجوی دکتری ،گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

مجید نصیری |
گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

روح الله سمیعی |
گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

محمدباقر گرجی |
گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران


نشانی اینترنتی https://jead.gau.ac.ir/article_5588_6cef5de3cd0ae0b4a868d0919ca2c807.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات