|
پژوهشنامه ادیان، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۶۴-۱۸۷
|
|
|
عنوان فارسی |
هستیشناسی، معرفتشناسی و روششناسی تعریف دین از نگاه توماس لوکمان |
|
چکیده فارسی مقاله |
لوکمان دین را نظامی معنایی تعریف میکند که انسان را از ماهیت بیولوژیک خود فراتر برده و به کنشگر صحنهی اجتماعی تبدیل میکند. از آنجاکه درک مبانی فلسفی علم برای فهم و تفسیر دقیق نظریهها و نتایج پژوهش مهم است و بنیان اندیشهی محقق و میزان انسجام نظریه او را روشن میکند، در نوشتار حاضر مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی و روششناختی این تعریف بررسی شده است. لوکمان در هستیشناسی موضعی بینابین دارد؛ در اینکه دین در رابطه بیناذهنی افراد به وجود میآید برساختگرا و در اینکه به عنوان نهاد، قدرت کنترل اجتماعی دارد واقعگرا به نظر میرسد. او در معرفتشناسی و روششناسی، برساختگرا است و معتقد است پدیدارشناسی رهیافتی استکه میتواند چارچوبی برای درک مفاهیم و اندازهگیری واقعیت اجتماعی از موضع برساختگرا به دست بدهد اما در روش میان جامعهشناسی به عنوان علم و پدیدارشناسی به عنوان فلسفه تمایز مینهد و پدیدارشناسی را همچون زمینه نظری برای اندیشه خویش به کار میگیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
توماس لوکمان، تعریف دین، هستیشناسی، معرفتشناسی، روششناسی، |
|
عنوان انگلیسی |
Ontology, Epistemology and Methodology of Religion according to Thomas Luckmann |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Luckmann defines religion as a meaning system that transcends man from his biological nature to become actor of the social scene. Since understanding the philosophical foundations of science is important for understanding and interpreting theories and research results accurately and clarifies the basis of the researcher's thought and coherence of his theory, in this paper the ontological, epistemological and methodological foundations this definition has been investigated. Luckmann has an intermediate position in ontology; he seems to be realistic in that religion arises in the intersubjective relationship of individuals, and has the power of social control as an institution. In epistemology and methodology, he is constructivist; believes that phenomenology is an approach can provide a framework for understanding the concepts and measuring social reality from a constructivist standpoint. But in method, he distinguishes between sociology as science and phenomenology as philosophy, and uses phenomenology as a theoretical context for his thought. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
توماس لوکمان, تعریف دین, هستیشناسی, معرفتشناسی, روششناسی |
|
نویسندگان مقاله |
سمانه فیضی | دانشجوی دکتری ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
مهدی حسن زاده | دانشیار، گروه ادیان وعرفان تطبیقی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
بهزاد حمیدیه | استادیار،گروه ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jrs.srbiau.ac.ir/article_20790_93c9dddfaff44318d82c8c3740ffe578.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|