این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید، جلد ۹، شماره ۱۹، صفحات ۱۵۵-۱۶۷

عنوان فارسی آزادسازی لاگرانژ برای حل مسأله مسیریابی وسایل نقلیه سبز با درنظر گرفتن پنجره زمانی و محدودیت سرعت: مطالعه موردی
چکیده فارسی مقاله مسیریابی سبز از موضوعات نسبتاً جدید درزمینۀ بهینه‌سازی است که می‌تواند علاوه‌بر کاهش هزینه‌های ثابت و متغییر ناشی از بخش‌های مختلف یک سیستم مسیریابی و حمل‌‌ونقل، هزینه‌های واردبر محیط‌زیست را نیز کاهش دهد. این پژوهش مسأله مسیریابی وسایل حمل‌‌ونقل سبز با پنجرۀ زمانی در شرایط قطعی را مورد بررسی قرار داده که در آن محدودیت‌های ظرفیت حمل‌‌ونقل، سرعت و زمان تحویل و تخصیص راننده‌های مجاز به وسایل حمل‌‌ونقل درنظر گرفته شده است. درحقیقت این مقاله به‌دنبال استفاده هم‌زمان از محدودیت‌های پیچیده‌ای است که به رخداد‌های واقعی نزدیک‌تر است و می‌تواند به شرایط واقعی نزدیک‌تر نماید. برای حداقل کردن کوتاه‌ترین مسیر انتقال کالا با کمترین هزینه‌های ناشی از آلودگی‌ها، جریمه‌های دیرکرد و هزینه‌های نگهداری، در ابتدا یک مدل ریاضی عدد صحیح مختلط طراحی شده، سپس از تکنیک آزادسازی لاگرانژ برای ساده‌سازی و حل مسأله استفاده شده است. در روش پیشنهادی، ضرایب لاگرانژ بااستفاده از روشی که از مزایای روش‌های زیرگرادیان و همچنین روش بسته‌ای را داراست، تعیین شده است. پس‌از حل مدل در ابعاد مختلف در قالب مطالعه مورد، مشخص شد استفاده از این تکنیک باعث حل سریع‌تر مدل شده که کاهش چشم‌گیری در زمان در مقایسه با خروجی سالور بارون در حل مدل اصلی نشان می‌دهد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مسیریابی وسائل حمل‌‌ونقل سبز، آزادسازی لاگرانژ، پنجره زمانی، محدودیت سرعت، محدودیت ظرفیت،

عنوان انگلیسی Lagrangian rRelaxation for Green Vehicle Routing Problem with Time Windows and Speed Limitations: A Case Study
چکیده انگلیسی مقاله As a relatively emerging topic in optimization, green routing could reduce the fixed and variable costs induced by different parts of a routing and transportation system and the costs imposed by pollution. This study proposes green transportation routing with a time window under confirmed stable conditions that consider transportation capacity restrictions, speed and time of delivery, and allocation of authorized drivers. This being the case, the goals of selecting the shortest route to goods transfer with the lowest costs caused by pollution, overdue fines, and maintenance of costs could be attained. Accordingly, the Lagrangian relaxation algorithm was employed, and the mathematical model of mixed-integer was developed to address the problem. Lagrange coefficient takes advantage of subgradient methods and closed methods. Lagrangian relaxation is applied separately to address two restrictions. The algorithm saves time by immediate problem solving than the Baron approach. These papers seek to simultaneously use complex restrictions close to actual incidents and could be more similar to natural conditions than other developed models.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مسیریابی وسائل حمل‌‌ونقل سبز, آزادسازی لاگرانژ, پنجره زمانی, محدودیت سرعت, محدودیت ظرفیت

نویسندگان مقاله آرش پژوهنده |
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

جواد بهنامیان |
دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران


نشانی اینترنتی https://ier.basu.ac.ir/article_4849_40c86166e10e96baf0805e3d3a350b9f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات