این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 1 آبان 1404
پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید
، جلد ۹، شماره ۱۹، صفحات ۱-۱۵
عنوان فارسی
تأثیر قیمتگذاری و تبلیغات بر رقابت بین تولیدکننده و خردهفروش با وجود فروش مستقیم
چکیده فارسی مقاله
از آنجاییکه همواره اعضای یک زنجیره، مانند تولیدکننده و خردهفروش در طول زمان و در یک فرآیند تکراری، با یکدیگر در تعامل (همکاری) و یا رقابت هستند، مدلسازی ساختار زنجیرهتأمین در قالب بازیهای پویا اهمیت و ضرورت بیشتری پیدا میکند. افزایش دسترسی عموم به فضای مجازی و بهتبع آن، افزایش خریدوفروش آنلاین و از طرفی افزایش تمایل تولیدکنندگان به برقراری ارتباط نزدیکتر با جامعه مصرف، ساختار جدیدی را در چارچوب نظری زنجیرهتأمین، تحت عنوان "بخش مستقیم یا آنلاین" پدیدار کرده است. با ایجاد بخش فروش مستقیم در یک زنجیرهتأمین، خردهفروش در جذب مشتری و نهایتاً سود بیشتر، خود را رقیب تولیدکننده میداند. تاکنون در هیچکدام از مدلهای ارائهشده در چارچوب نظری، رقابت بر سر قیمتگذاری و تبلیغات پویا در زنجیرهتأمین دوبخشی مطرح نبوده است؛ بنابراین، اهمیت و هدف مقالۀ حاضر، بررسی رفتار تعادلی در زنجیرهتأمین محصول قهوه با وجود فروش آنلاین است. همچنین متغیر حالت در این مطالعه، میزان اعتباری است که توسط تبلیغات سراسری برای تولیدکننده (نزد مشتری) حاصل میشود و این موضوع از وجوه تمایز مطالعۀ حاضر با تحقیقات پیشین محسوب میشود. از نتایج حاصل از بررسی مدل یکپارچه دیفرانسیلی در زنجیرهتأمین صنعت فرآوری قهوه (بررسی موردی) میتوان به بالاتر بودن قیمت تعادلی فروش آنلاین محصول نسبتبه قیمت خردهفروشی آن اشاره کرد. همچنین، حجم تبلیغات تولیدکننده در بخش آنلاین از حجم تبلیغات محلی خردهفروش بیشتر بوده و حجم تبلیغات خردهفروش نیز از حجم تبلیغات سراسری تولیدکننده بیشتر میباشد. در این مسأله، سود تولیدکننده در بخش آنلاین نیز همواره بیش از سود خردهفروش در بخش سنتی خردهفروشی است. تحلیل حساسیت سطوح تعادلی متغیرهای بهینه نسبتبه تغییرات پارامترهای بازی نیز سه روند افزایشی، کاهشی و ترکیبی را در تغییرات سطوح تعادلی نسبتبه افزایش مقدار پارامترهای مدل نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قیمت گذاری، تبلیغات، زنجیره تأمین، نظریۀ بازیها، بازیهای پویا، صنعت قهوه،
عنوان انگلیسی
The Impact of Pricing and Advertising on Competition between Manufacturer and Retailer Despite Direct Sales, Study: Coffee Processing and Distribution Supply Chain
چکیده انگلیسی مقاله
Because members of a supply chain, such as manufacturers and retailers, are constantly interacting or competing with each other over time and in a repetitive process, modeling the supply chain structure in the form of dynamic games becomes more important and necessary. Increasing public access to cyberspace and, consequently, increasing online shopping and increasing the desire of manufacturers to communicate more closely with the consumer community has led to the creation of a new structure in the theoretical framework of the supply chain, called direct or online. By creating a direct sales department in a supply chain, retailers in customer acquisition and ultimately more profit consider themselves a competitor to the manufacturer. So far, in none of the models presented in the theoretical framework, competitive pricing and dynamic advertising in the two-part supply chain has been discussed; Therefore, the purpose of this study is to investigate the equilibrium behavior in the coffee”s supply chain despite online sales, Also, the state variable in this study is the amount of credit that is obtained by global advertising of manufacturer and this is one of the differences aspects between the present study and previous research. The results of the study of the model in the coffee industry supply chain include a higher equilibrium price of online sales of the product than the retail price. Also, the volume of producer's advertisements in the online section is more than the volume of local retail advertisements, and the volume of retail advertisements is more than the volume of nationwide manufacturer's advertisements. In this regard, the profit of the producer in the online sector is always more than the profit of the retailer in the traditional retail sector. Sensitivity analysis of equilibrium levels of optimal variables with respect to changes in game parameters also shows three incremental, decreasing and combined trends in changes in equilibrium levels with respect to increasing the value of model parameters.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
قیمت گذاری, تبلیغات, زنجیره تأمین, نظریۀ بازیها, بازیهای پویا, صنعت قهوه
نویسندگان مقاله
داریوش محمدیزنجیرانی |
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
محسن صیفی |
دانشجوی دکتری مدیریت، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
محمدحسین توکلی |
کارشناسی ارشد مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
میثم شکریساز |
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی و آینده پژوهی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://ier.basu.ac.ir/article_4840_acde22b17ca2fbb5e0a2679106c4f3d6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات