پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۵۷-۱۶۸

عنوان فارسی بررسی تأثیر مشاورۀ گروهی راه‌حل‌محور بر امید شغلی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مشاورۀ راه‌حل‌محور بر امید شغلی دانش‌آموزان بود که به‌روش نیمه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون‌ـ‌پس‌آزمون با گروه کنترل و مرحلۀ پیگیری انجام گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ دانش‌آموزان دختر دورۀ دوم متوسطۀ شهر مبارکه در سال تحصیلی 99-98 تشکیل ‌دادند. تعداد نمونه 50 نفر بود که به‌روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و بدین‌منظور، 50 نفر از دانش‌آموزان دختر دورۀ دوم متوسطۀ یکی از مدارس این شهر که به‌صورت تصادفی انتخاب شد، پرسشنامۀ امید شغلی جانتونن و وترستون را تکمیل کردند. سپس 20 نفر از کسانی که نمرۀ کمتری در این پرسشنامه کسب کرده بودند، انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه 10نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 5 جلسۀ 1 ساعت و 45 دقیقه‌ای مشاورۀ راه‌حل‌محور دریافت کرد. پس از اتمام برنامۀ مشاوره‌ای از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد و به‌فاصلۀ 1 ماه پس از آن، پیگیری مربوطه انجام گرفت. برای تحلیل داده‌ها از میانگین و انحراف معیار و برای آزمون فرضیه‌ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد مشاورۀ راه‌حل‌محور سبب افزایش امید شغلی و مؤلفه‌های آن که شامل اهداف، گذرگاه و عاملیت است، شده است. باتوجه‌به نتایج این پژوهش می‌توان با طراحی، اجرا و کاربست مداخلات مبتنی‌بر مشاورۀ راه‌حل‌محور، امید شغلی دانش‌آموزان را بهبود بخشید و به هدف‌گزینی، انتخاب مسیر شغلی و افزایش احساس عاملیت شخصی آنها کمک کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشاورۀ راه‌حل‌محور، امید شغلی، دانش‌آموزان،

عنوان انگلیسی A Study of the effect of Solution-focused Group Counseling on Students Work Hope
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to investigate the effect of solution-focused counseling on students' work hope done by quasi-experimental method with pre-and-post-test design with a control group and follow-up stage. The statistical population of this study consisted of all female high school students in Mobarakeh in 2019-20. The sample size was 50 people chosen by sampling method and for this purpose, 50 female high school students of one of the schools in this city were randomly selected and asked to complete the work hope questionnaire of Jantonon and Waterston. Then, 20 students whit the lowest scores in this questionnaire were randomly assigned into control and experiment groups, consisting of 10 members. The experimental group received five 100 minutes sessions of solution-focused counseling. At the end of the counseling program, a post-test was taken from both groups. And one month later, the relevant follow-up was performed. Mean and standard deviation were used to analyze the data and multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was used to test the hypotheses. The results showed that solution-focused counseling has increased work hope and its components, which include goals, pathways, and agency. According to the results of this study, by designing, implementing, and applying interventions based on solution-focused counseling, students' work hope can be improved and they can be helped to set goals, choose a career path and increase their sense of personal agency.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مشاورۀ راه‌حل‌محور, امید شغلی, دانش‌آموزان

نویسندگان مقاله نرگس قنبری |
گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

حمیدرضا آریانپور |
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

رضوان صالحی |
گروه مشاوره دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران


نشانی اینترنتی https://cbs.ui.ac.ir/article_26061_9ce586f2f1511267b2d879f3e8b28c44.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات