پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۳۵-۱۵۶

عنوان فارسی اثربخشی تئاتر‌درمانی بر خودکنترلی، عملکرد اجتماعی انطباقی و وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای دانش‌آموزان وابسته به بازی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تئاتر‌درمانی بر خودکنترلی، عملکرد اجتماعی‌ـ‌انطباقی و وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای دانش‌آموزان وابسته به بازی است که درقالب مطالعه‌ای نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون‌ـ‌پس‌آزمون‌ـ‌پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری را کلیۀ دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در دورۀ اول متوسطۀ شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-98 تشکیل دادند که از پرسشنامۀ وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای فرهادی (1396) نمرات بیشتر از 50 کسب کردند. از بین 150 نفر از افراد جامعه، 30 نفر به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و تصادفی در دو گروه 15نفرۀ آزمایش و کنترل قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان هر دو گروه پرسشنامۀ خودکنترلی تانگنی و همکاران (2004)، مقیاس عملکرد اجتماعی‌ـ‌انطباقی پرایس و همکاران (2002) و پرسشنامۀ وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای فرهادی (1396) را تکمیل کردند. جلسات تئاتردرمانی در 8 جلسۀ 90دقیقه‌ای به‌شیوۀ گروهی و هفتگی برای گروه آزمایش برگزار شد؛ اما شرکت‌کنندگان گروه کنترل تا پایان مرحلۀ پیگیری، مداخله‌ای دریافت نکردند. پس از اتمام دورۀ آموزشی و 3 ماه پس از اجرای پس‌آزمون، هر دو گروه دوباره سنجش شدند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و نرم‌افزار 24 SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد تئاتر‌درمانی میزان خودکنترلی و عملکرد‌ اجتماعی‌ـ‌انطباقی را در دانش‌آموزان افزایش و وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای را در این گروه کاهش داده است و نتایج در دورۀ پیگیری سه‌ماهه نیز از ثبات لازم برخوردار بوده است (05/0>p). نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت کاربرد تئاتردرمانی درراستای بهبود خودکنترلی، عملکرد اجتماعی‌ـ‌انطباقی و کاهش علائم وابستگی به بازی دانش‌آموزان تأکید دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکنترلی، عملکرد اجتماعی‌ـ‌انطباقی، وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای، تئاتر‌درمانی،

عنوان انگلیسی Evaluate the Effectiveness of Theater Therapy on Self-Control, Adaptive Social Functioning and Computer Game Addiction of Game Addicted Students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the effectiveness of theater therapy on self-control, social and adaptive performance and dependence on computer games of game-dependent students, which was conducted in a quasi-experimental design. The statistical population consisted of all students studying in the first year of high school in Isfahan in the academic in 2018-2019, who obtained more than 50 marks from Farhadi (2017) researcher-made computer game addiction researcher-made questionnaire. Out of 150 people from the mentioned community, 30 people were purposefully selected and randomly divided into two groups of 15 people. Participants in both groups completed Tangney self-control questionnaire (2004), Price et all Social Performance Scale (2002) and Farhadi Computer Game Addiction Questionnaire (2017). Theatrical therapy sessions were held in 8 90-minute group sessions per week for the experimental group; But the participants in the control group did not receive any intervention until the end of the follow-up phase. After completing the training course and also 3 months after the post-test, both groups were re-assessed. Analysis of variance with repeated measures and SPSS 24 software were used to analyze the data. The results showed that theater therapy increased the level of self-control and adaptive social performance in students and reduced computer game addiction in this group and the results were stable in the quarterly follow-up period (p< 0.05). The results of the present study emphasize the importance of using theater therapy in order to improve self-control, adaptive social functioning and reduce the symptoms of students' play addiction. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خودکنترلی, عملکرد اجتماعی‌ـ‌انطباقی, وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای, تئاتر‌درمانی

نویسندگان مقاله هادی فرهادی |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

قوام طباطبائی زواره |
دانشجوی کارشناسی ‌ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://cbs.ui.ac.ir/article_25845_86bb3c3a02d8fe07456785c7bf752fd5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات