پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۲۳-۱۳۴

عنوان فارسی ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامۀ ذهنیسازی: یک ابزار خودگزارشی برای ارزیابی ظرفیت ذهنیسازی
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگی­های روان‌سنجی پرسش­نامۀ ذهنی­سازی دیمیتریویچ و همکاران (2017) در جمعیت ایرانی بود. پژوهش حاضر کمّی و از نوع غیرآزمایشی بود. نمونۀ پژوهش حاضر را 333 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر الشتر تشکیل می­دادند که به‌روش نمونه‌گیری دردَسترس از رشته­های مختلف انتخاب شدند و به پرسش­نامه­های ذهنی­سازی، سبک دلبستگی، شناخت اجتماعی و ذهن­آگاهی پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از آلفای کرونباخ، روایی واگرا و همگرا و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. آلفای کرونباخ برای نمرۀ کل و سه مؤلفۀ آن بین 73/0 تا 86/0 بود که نشان‌دهندۀ پایایی مطلوب این پرسش­نامه است. یافته­های تحلیل عاملی تأییدی نشان داد این مقیاس در جامعۀ ایرانی دارای سه مؤلفه است و شاخص­های برازش مدل و بارهای عاملی از میزان مطلوبی برخوردار بودند. ذهنی­سازی و مؤلفه­های آن با ذهن­آگاهی، سبک دلبستگی ایمن و شناخت اجتماعیْ همبستگی مثبت دارند که حاکی از روایی همگرای مطلوب این پرسش‌نامه است و با سبک دلبستگی اجتنابی و اضطرابی رابطۀ منفی داشتند که بیانگر روایی واگرای مطلوب این پرسش­نامه است. به‌طورکلی نسخۀ فارسی پرسش­نامۀ ذهنی­سازی از ویژگی­های روان‌سنجی مناسبی برای کاربرد در پژوهش­های روان­شناختی در جامعۀ ایرانی برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهنیسازی، روان‌سنجی، روایی، پایایی،

عنوان انگلیسی The Factor Structure and Psychometric Properties of Mentalization Questionnaire: A Self-Report Measure for the Assessment of Mentalizing Capacity
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the Dimitriev et al (2017) Mentalization questionnaire in the Iranian population. The present study was quantitative and non-experimental. The sample of the present study consisted of 333 students of Payame Noor University in Aleshtar who were selected by available sampling methods from different fields. Participants answered the questionnaires on Mentalization, attachment style, social cognition, and mindfulness. For analysis, data from Cronbach's alpha, divergent and convergent validity, and confirmatory factor structure was used. Cronbach's alpha for the total score and its three components was between 0.73 to 0.86, which indicates the suitable reliability of this questionnaire. The findings of confirmatory factor analysis showed that this scale has three components in Iranian society and the model fit indices and factor loads were desirable. Mentoring and its components were positively correlated with mindfulness, secure attachment style, and social cognition, which indicates the favorable convergent validity of this questionnaire, and were negatively correlated with avoidant and anxious attachment style, which indicates the favorable divergent validity of this questionnaire.Was. with mind-awareness, secure attachment style, social cognition and negatively correlated with avoidant and anxious attachment style, which indicates the divergent and convergent validity of this questionnaire. In general, the Persian version of the Mentalization questionnaire has suitable psychometric properties for use in psychological research in Iranian society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ذهنیسازی, روان‌سنجی, روایی, پایایی

نویسندگان مقاله سید سینا صفری موسوی |
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

مسعود صادقی |
استادیار گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

محمدعلی سپهوندی |
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران


نشانی اینترنتی https://cbs.ui.ac.ir/article_25846_8fbb115b26f7276f7f7e3d50fe5edefd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات