|
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۵۹-۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسۀ اثرات محتوای اخبار بر میزان یادآوری و توجه دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش با هدف تعیین نقش محتوای اخبار بر میزان یادآوری و توجه دانشجویان انجام شد که بهصورت آزمایشی درآن بهطور همزمان از طرح بین آزمودنی و درونآزمودنی استفاده شد. از میان دانشجویان مرد و زن کارشناسی وکارشناسی ارشد دورههای حضوری دانشگاههای دولتی شهر تهران شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 97 - 96 ، 60 نفرابتدا بهصورت خوشهای و سپس هدفمند انتخاب شد. ابزارهای استفادهشده شامل پرسشنامۀ پیگیری اخبار صداوسیما،پرسشنامۀ یادآوری، دستگاه ردیابی حرکات چشم، مقیاس ارزیابی اثرگذاری اخبار و قطعههای اخبار بود که بر نمونۀاجرا و دادهها توسط نرمافزار spss21 تحلیل شدند. آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد محتوای اخبار شبکۀ 1 و خبربیش از شبکۀ 2 و 3 محتوای با بار شناختی دارد ) p=0/01 ( و مردان، بیشترْ عناصر شناختی را و زنان، عناصر هیجانی را بهیاد میآورند ) p=0/001 (. همچنین، طول مدت تثبیت مردان بر اخبار با محتوای شناختی بیش از زنان به دست آمد کهبیانگر توجه و یادآوری بیشتر مردان است ) p=0/001 (؛ بنابراین، نیاز است سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامیباتوجهبه جنسیت مخاطب، محتوای اخبار را بهصورت شناختی یا هیجانی ارائه دهد تا توجه و یادآوری بیشتر مخاطبان رابههمراه داشته باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
توجه، دانشجویان، محتوای شناختی، محتوای هیجانی، یادآوری، |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing the Effects of News Content on the Level of Recall and Attention of Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study aimed to determine the role of news content in the level of recall and attention of students. This study was experimental with simultaneous inter-subject and between-subject designs. Out of male and female undergraduate and postgraduate students of state universities in Tehran during the academic year of 2018-2019, 60 were selected first by cluster and then purposefully sampling. The instruments used were News Tracking Questionnaire of Broadcasting, Recalled Questionnaire, Eye Tracking System, News Impact Scale, and pieces of news that were performed on the sample, and data were analyzed by SPSS21 software. The mixed analysis of variance test showed that the news content of network 1 and News more than networks 2 and 3 have cognitively loaded content (p= 0.01) and men remember cognitive elements more than women and women remember emotional elements (p=0.001). Also, the duration of the fixation of men on the news was more than women, which indicates more attention and cognitive involvement of men (p=0.001). Therefore, the Islamic Republic of Iran Broadcasting must present the news content cognitively or emotionally, depending on the gender of the audience, to attract more attention and recall of the audience. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
توجه, دانشجویان, محتوای شناختی, محتوای هیجانی, یادآوری |
|
نویسندگان مقاله |
شهلا پاکدامن | دانشیار روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران
صدیقه السادات میرزایی | دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی-تهران
روح اله منصوری سپهر | دکتری روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://cbs.ui.ac.ir/article_25713_9a5399921fb7257fb2928103c15d6dc1.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|