پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۲

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش برنامۀ سال‌های شگفت‌انگیز بر خودکارآمدی مادران کودکان ناشنوا
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش برنامۀ سال‌های شگفت‌انگیز بر خودکارآمدی مادران کودکان ناشنوا انجام شد. این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری مطالعه حاضر شامل همۀ مادران کودکان ناشنوا در شهرستان شهرضا در سال 99-1398 بود. نمونه شامل 20 مادر می‌شد که با روش نمونه‌گیری دردَسترس انتخاب شدند و با روش تصادفی در گروه‌های ده‌نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابتدا تمام آزمودنی‌های هر دو گروه پرسشنامۀ خودکارآمدی والدینی دومکا، استریوزینگر، جکسون و روزا (1996) را کامل کردند و نمرۀ آن به‌عنوان پیش‌آزمون در نظر گرفته شد. گروه‌ آزمایش در برنامۀ سال‌های شگفت‌انگیز در 12 جلسه شرکت کرد؛ درحالی‌که گروه کنترل در برنامۀ رایج مدرسه شرکت داشت. سپس هر دو گروه پرسشنامۀ خودکارآمدی والدینی را دوباره تکمیل کردند و نمرۀ آن به‌عنوان پس‌آزمون در نظر گرفته شد. برای تحلیل داده‌ها از روش آماری تحلیل کواریانس تک‌متغیری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد برنامۀ سال‌های شگفت‌انگیز تأثیر مثبت و معناداری بر خودکارآمدی مادران کودکان ناشنوا دارد (001/0P<). نتایج حاکی از آن بود که برنامۀ سال‌های شگفت‌انگیز برای بهبود خودکارآمدی مادران کودکان ناشنوا مفید و مؤثر است. پیشنهاد می‌شود از این برنامه برای آموزش مادران کودکان ناشنوا استفاده شود تا خودکارآمدی آنها بهبود یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامۀ سال‌های شگفت‌انگیز، خودکارآمدی، کودکان ناشنوا،

عنوان انگلیسی Investigating the Effect of Incredible Years Program Training on Self-efficacy in Mothers of Deaf Children
چکیده انگلیسی مقاله The current research aims to determine the effectiveness of Incredible Years (IY) program training on self-efficacy in mothers of deaf children. This research was a semi-experimental study with a pre-test and post-test design and a control group. The statistical population of the present study included all mothers of deaf children in Shahreza in 2019-2020. The sample size was 20 mothers of deaf children who were selected by convenience sampling method and randomly assigned to an experimental and control group and each group consists of 10 individuals. First, all subjects in two groups completed Dumka, Steorzinger, Jackson & Roosa parenting self-efficacy questionnaire (1996), and its scores was considered as a pre-test. The experimental group participated in the IY program for 12 sessions, while the control group participated in the common program of the school. Then, both groups completed the parenting self-efficacy questionnaire and its score was considered as a post-test. Data were analyzed using Analysis of Covariance (ANCOVA). The results showed that IY program had a positive and significant effect on the self-efficacy of mothers of deaf children (P< 0.001). The results indicated that the IY program was useful and effective in improving self-efficacy in mothers of deaf children. It is recommended that this program be used to educate mothers of deaf children to improve their self-efficacy. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله برنامۀ سال‌های شگفت‌انگیز, خودکارآمدی, کودکان ناشنوا

نویسندگان مقاله فرزانه صفرپور |
گروه روان‌شناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

محمد عاشوری |
استادیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://cbs.ui.ac.ir/article_25529_307d911a7371a79e4604c752122bc420.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات