|
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۰۳-۱۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطۀ دلبستگی به والدین با قلدری نوجوانان در مدرسه؛ تحلیل نقش میانجی بهزیستی روانشناختی و دلبستگی به همسالان |
|
چکیده فارسی مقاله |
قلدری یکی از مهمترین مشکلات سلامتی نوجوانان است. هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ دلبستگی به والدین با قلدری نوجوانان در مدرسه با تحلیل نقش میانجی بهزیستی روانشناختی و دلبستگی به همسالان بود. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ دانشآموزان مقطع متوسطۀ اول شهرستان کوثر در سال 1400-1399 تشکیل دادند. شرکتکنندگان شامل 329 دانشآموز دختر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس قلدری ایلینویز، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و سیاهۀ دلبستگی به والدین و همسالان در نوجوانان پاسخ دادند. فرضیههای پژوهش با تحلیل مسیر آزمون شد. یافتههای پژوهش نشان داد بین دلبستگی به والدین و قلدری رابطۀ منفی و معنیدار وجود دارد. علاوهبراین، در رابطۀ دلبستگی به والدین و قلدری دو متغییر دلبستگی به همسالان و بهزیستی روانشناختی نقش میانجی دارند. همچنین، شاخصهای برازش مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار شد که همۀ این عوامل معنیداری پژوهش را تأیید کردند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
قلدری، دلبستگی به والدین و همسالان، بهزیستی روانشناختی، |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship between parental attachment and adolescent bullying in school: An analysis of the mediating role of psychological well-being and attachment to peers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Bullying is one of the most important health problems for teenagers. This study aimed to investigate the relationship between parental attachment and adolescent bullying in school by analyzing the mediating role of psychological well-being and peer attachment. The statistical population of the study consists of all first-grade high school students in Kowsar city in 2020-2021. Participants included 329 female students who were selected by cluster random sampling method and responded to the Illinois Bullying Scale 2001, Reef Psychological Well-Being Scale, 1980, and Parent-Peer Attachment Scale, 1987 in Adolescents. Research hypotheses were tested by path analysis. Findings showed that there is a negative and significant relationship between parental attachment and bullying. In addition, in the relationship between parental attachment and bullying, two variables of peer attachment and psychological well-being play a mediating role. Also, the fit indices of the final research model had a good fit, which all confirmed the significance of the research |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
قلدری, دلبستگی به والدین و همسالان, بهزیستی روانشناختی |
|
نویسندگان مقاله |
مجید یوسفی افراشته | استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
احمد حقی | کارشناس ارشد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://cbs.ui.ac.ir/article_26251_87d4f6f3df07e8173b3b44216fbc323e.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|