|
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۳۵-۵۲
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش گروهی همدلی مبتنیبر رویکرد شناختیـرفتاری بر پرخاشگری کودکان پیشدبستانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
پرخاشگری بهعنوان واکنشی دربرابر فشارهای بیرونی در کودکی شکل میگیرد و درصورت اصلاحنشدن، بهعنوان عادت رفتاری در بزرگسالی ادامه مییابد؛ بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی همدلی مبتنیبر رویکرد شناختیـرفتاری بر پرخاشگری کودکان پیشدبستانی انجام شده است. مطالعۀ حاضر، نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری است. جامعۀ آماری شامل تمامی کودکان دورۀ پیشدبستانی ناحیۀ چهار آموزشوپرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 1399-1398 هستند. 30 کودک از بین کودکانی که نمرۀ پایینتری در مقیاس همدلی شناختی و عاطفی (فرم والدین) و نمرۀ بالاتری در مقیاس پرخاشگری داشتند، انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامۀ گزینش همسالان نیز از آنها گرفته شد. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش گروهی همدلی مبتنیبر رویکرد شناختیـرفتاری را دریافت کردند و پسآزمون برگزار شد. پس از 45 روز دوباره تستها تکرار شد و نتایج آزمونها با استفاده از SPSS-23 و آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر تحلیل شد. نتایج نشان داد در پرخاشگری و هر سه مؤلفۀ آن شامل ارتباطی، آشکار و جامعهپسند، تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در هر دو مرحلۀ پسآزمون و پیگیری معنیدار است (001/0>p)؛ بنابراین، میتوان گفت که آموزش گروهی همدلی مبتنیبر رویکرد شناختیـرفتاری در بهبود پرخاشگری و ابعاد آن در پسآزمون تأثیر معنیداری داشته است و اثرات آموزش در پیگیری هم باقی مانده است. نتایج بهدستآمده از این پژوهش بر اثرگذاری آموزش گروهی همدلی با روش شناختیـرفتاری در کاهش پرخاشگری و بهبود عملکرد رفتاری کودکان پیشدبستانی و ایجاد روشهای نوین در مداخلات بالینی کودکان تأکید دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش همدلی مبتنیبر رویکرد شناختیـرفتاری، پرخاشگری، کودکان پیشدبستانی، |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of Cognitive-Behavioral Empathy Training on Aggression in Preschool Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Aggression is formed as a reaction to external pressures in childhood and continues as a behavioral habit in adulthood if not corrected. Therefore, this study aimed to investigate the effectiveness of group empathy training based on the cognitive-behavioral approach in preschool children's aggression. The present study is a quasi-experimental study with pretest, posttest, and follow-up. The statistical population includes all children in preschool in the Isfahan Education District Four in the academic year 2019-2020. Thirty children were selected via the students who had a lower score on the Cognitive-Emotional-Parent-Empires Scale and a higher score on the Aggression Scale and were randomly divided into experimental and control groups. The experimental group received 8 sessions of empathy group training based on the cognitive-behavioral approach and a post-test was conducted. After 45 days, the tests were repeated and the test results were analyzed SPSS-23 software and analysis of variance with repeated measures. The results showed that in aggression and all three components including communication, overt and sociable, the difference between the experimental and control groups in both post-test and follow-up stages is significant(p< 0.001), so it can be said that Cognitive-behavioral group training has a significant effect on improving aggression and its dimensions after the test, and the effects of training on follow-up remain. The results of this study emphasize the effectiveness of group empathy training with the cognitive-behavioral method in reducing aggression and improving the behavioral performance of preschool children and creating new methods in clinical interventions for children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آموزش همدلی مبتنیبر رویکرد شناختیـرفتاری, پرخاشگری, کودکان پیشدبستانی |
|
نویسندگان مقاله |
مهشید فیروزآبادی | دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.)
اصغر آقایی جشوقانی | .استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://cbs.ui.ac.ir/article_26067_a24e09af649aceb9667aceb4429f4cee.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|